week 21 en 22 - Reisverslag uit Øvre Årdal, Noorwegen van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu week 21 en 22 - Reisverslag uit Øvre Årdal, Noorwegen van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

week 21 en 22

Door: Jeanne en Sjef

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

15 Mei 2016 | Noorwegen, Øvre Årdal

Vandaag zondag 1 mei 2016 vertrekken we naar Noorwegen.
De overnachtingsplek bereiken we in Sittensen , en het is een zonnige dag!!!!
Sittensen een dorpje met een camperplaats nabij een watermolen en een park met een aantal oude gebouwen.

dinsdag 3 mei;
De grens met Zweden bereiken we om 12.00 uur.
In Malmö komen we aan op de kampeerplaats pal aan de zee met het uitzicht over de Öresund.
We bezoeken eerst een burcht: Malmö hus, een verdedigingswerk uit 1600.
Hieruit zijn de stadswallen om Malmö ontstaan.
De stad heeft verder weinig bijzonderheden.
Woensdag 4 mei;
Vandaag vertrekken we naar Myggenäs, op het eiland Tjörn met aan de zee gelegen camping Almön.
I.v.m. problemen met het dakluik, verblijven we hier 6 dagen om deze te laten vervangen.

Zaterdag 7 mei;
Tegen de middag lopen we via de camping naar een haventje voor plezier bootjes.
Na een lange middagpauze fietsen we naar een uitzichtpunt, hier zien we de brug, en de vele eilandjes in de zee.
De kleuren van het water en de lucht zijn erg mooi.
Volgens toeristinformatie is Tjörn een mini weergave van Zweden, en inderdaad het is hier erg mooi.

Zondag 8 mei;
Weer een hele mooie dag.
We fietsen van Myggenäs naar Klädesholmen, dit is de andere kant van het eiland, zo’n 21 km.
Het blijkt een hele mooie route door een zeer afwisselend landschap, en dorpjes.
Klädesholmen blijkt een klein vissersdorpje, je kunt er alleen via een brug komen.
De fietsnavigatie geeft voor de terug weg een andere route aan, deze loopt gedeeltelijk over een bospad, en blijkt erg mooi, en afwisselend qua natuur.

Maandag 9 mei;
Met de zon hoog aan de hemel gaan we fietsen van Myggenäs naar Kyrkesund (wederom een dorpje aan de zee), onderweg bezoeken we grafvelden uit het stenen- en ijzeren tijdperk in Pilane (dicht bij Kyrkesund).
Een fietstocht van zo’n 21 km. Ook dit is weer een hele mooie route door een zeer afwisselend landschap, en dorpjes.

Na het eten maken we een “selfie” midden op de grote brug achter de camping.

Dinsdag 10 mei;
We rijden nu naar de grens met Noorwegen die we om 14.45 uur passeren. We verblijven op een camping gelegen aan de vesting Fredriksten Festning bij de stad Halden, we bezoeken de vesting en raken in gesprek met de Noorse Eva. Zij verteld vol enthousiasme over de historie van haar stad Halden en de vesting.

Woensdag 11 mei;
We bezoeken eerst de stad Halden, om informatie op te halen over de omgeving.
Te voet langs het fort staan we met 10 minuten in het centrum.

Na de middag bezoeken we Hjelmkollen, een uitzichtpunt die de oude en nieuwe grensovergang laat zien tussen Zweden en Noorwegen.
Door het mooie weer is het uitzicht fantastisch.
Na het eten wandelen we naar het fort om wederom een ander gedeelte te bezoeken.

Donderdag 12 mei;
Vandaag wilden we een fietstocht rond het meer Femsjøen maken. Een tocht van minimaal 38 Km.
Maar al na enkele Km begeeft het de versnelling van Sjef zijn fiets.
Terug naar Halden en laten maken, maar fut om opnieuw aan de tocht te beginnen was er uit.

Vrijdag 13 mei
Ik rijd voor het eerst door de bergen, best stoer met 3500 kg onder je kont.
De reis richting het noorden verloopt voorspoedig, we overnachten op een parkeerplaats in Hov.

Zaterdag 14 mei
Via weg 22, E16,en 53, wat telkens fantastische uitzichten geeft, zien we nog volop sneeuw en dichtgevroren meren, intens blauw ijs. Ongelooflijk, zoals de zon schijnt op sneeuw en ijs, wat een mooie schittering geeft.
Aan het eind van de middag komen we aan in Øvre Årdal, en gaan deze avond op bezoek bij de neef van Sjef.

Maandag 16 mei
We wandelen van de camping naar Ardalen, een prachtige maar steile route naar een zomerboerderij op zo’n 600 mtr. Onderweg zien we een fantastische waterval, die in meerdere fase omlaag dondert. Overal hoor je dit natuur geweld. We willen doorlopen naar Gravdalen, maar bemerken maar het toch verder is dan we dachten, na een half uur klimmen, nog zo’n anderhalf uur. We gaan terug. De spieren protesteren flink… nog niks gewend.
We gaan bij Eugene en Helene eten en hebben een gezellige avond.
Dinsdag 17 mei
Vandaag nationale feestdag in Noorwegen vanwege de afhankelijkheid.
Veel (voornamelijk) vrouwen zijn in klederdracht.

Woensdag 18 mei
Vandaag zijn we naar de Vettisfossen gewandeld vanaf het natuurhus Utladalen. Vettisfossen is de hoogste waterval van Noordwest Europa met zijn 275 mtr. Hoogte.
Na dik een uur lopen komen we aan de eerste zomerboerderij, vanaf nu is het een smal wandelpad naar de waterval. Door aardverschuivingen zijn er gedeeltes van het pad weg, en is er een smal strookje overgebleven, verderop liggen er zoveel grote keien, dat het een klim en klauter route wordt.
Dit is wel goed om te doen, je kijkt vanzelf extra goed uit. Door een lichte motregen zijn de stenen nat, dus we blijven alert.
Na 4 uur lopen zijn we weer op de camping.

• 15 Mei 2016 - 15:26

Ria Vinken:

Inmiddels dus al veel gezien.
    Geniet van de mooie omgeving en vooral van de frisse lucht daar in het noorden.
    Ik volg jullie reis mee vanuit Mierd.
    Gr.Ria

• 15 Mei 2016 - 18:11

Anja:

Hoi Jeanne en Sjef,
    Zo te lezen al heel wat gezien en opgestoken van de wondermooie natuur en de bezienswaardigheden natuurlijk.
    Geniet ervan, lijkt mij een hele ervaring ben benieuwd, zo blijven wij een beetje in contact.
    groetjes Anja

• 15 Mei 2016 - 22:35

Huub Van Dijk:

Hey Sjaantje en Sjefke,
    Leuk jullie belevenissen te volgen !
    Maar net weg en dan al zoveel moois gezien, geweldig ! geniet ze daar !
    Groet Huub

• 16 Mei 2016 - 07:25

Marieke:

Leuk hoor, om te lezen dat jullie mooie dingen zien en er volgens mij ook van genieten. En dat moet je zeker doen.

• 16 Mei 2016 - 10:57

Coby Van Huijkelom- Joosten:

Leuk deze blog, zal hem zeker volgen. Goede reis en gezond weer terug. En......heel veel kijkplezier vooral bij de Noordkaap. Laat je verrassen......

• 16 Mei 2016 - 15:19

Francis & Lucien:

Leuk om te lezen wat jullie allemaal zien en beleven. Geniet ervan samen!

• 16 Mei 2016 - 18:16

Mieke Jan:

Mooi zeg!! steeds weer opnieuw op avontuur, wat is het een mooi land met veel natuurschoon Lekker genieeeeeeten

• 16 Mei 2016 - 21:59

Tinie Van Eekelen & Rini:

Heel verrassend zo je verhaal te lezen en mooie foto's erbij te zien.
    Das echt genieten daar en zo'n mooi zonnig weer, echt tof in je korte broekje !
    Ik zie uit naar het volgende reisverslag, het voelt bijna, als een beetje langs de zijlijn erbij.
    Geniet elke dag met volle teugen de komende maanden !!

• 17 Mei 2016 - 17:24

Helma:

Wat een belevenissen! En nog meer dan 4 maanden te gaan! Joechei!

• 17 Mei 2016 - 17:53

Nel:

Da's nog eens wat anders dan de Esbeekse bossen en "De Utrecht". Jammer van jullie dakluik, maar ja, nu het vervangen is zal het verder wel goed blijven zitten ;-)
    Hier was het met Pinksteren een beetje fris maar natuurlijk wel lekker wandelweer. Ook het zeilen met Hemelvaart was een groot succes.
    Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal en vooral de foto's zijn erg mooi.

• 18 Mei 2016 - 14:42

Monique De Brouwer:

Hey Jeanne en Sjef, nu snap ik Jeanne waarom je ons voor 5 mnd verliet! Prachtig en dit is nog maar het begin, geniet en hou ons op de hoogte leuk. Groetjes Monique

• 18 Mei 2016 - 23:26

Cees En José:

Hey avonturiers
    Wat hebben jullie al mooie dingen gezien.
    Leuk om dit op deze manier met iedereen te delen.
    Geniet nog met volle teugen de komende tijd.
    Groetjes Cees en José

• 19 Mei 2016 - 09:27

Hannita Paul Noa:

Wat n heerlijk verslag om te lezen! Het voelt een beetje als "op avontuur met sjef en jeanne"! Stoer dat jezelf al hebt gereden in de camper en wat leuk jullie selfies! Keep on posting. Xxx

• 19 Mei 2016 - 11:19

Diny:

Prachtige tochten maken jullie. Ik ben trots op jou Jeanne, mijn stoere zus die toch maar met de camper door de Noorse bergen sjeest. Geen centje pijn. Ik vind het heel leuk om jullie op deze manier te volgen. Geniet ervan saampjes. Groetjes, Diny.