van Levang naar Saltstraumen - Reisverslag uit Fauske, Noorwegen van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu van Levang naar Saltstraumen - Reisverslag uit Fauske, Noorwegen van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

van Levang naar Saltstraumen

Door: Sjef en Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

05 Juni 2016 | Noorwegen, Fauske

Woensdag 1 juni;
Op het eind van de voormiddag klaart het op en na de lunch gaan we fietsen naar het eind van dit dal. Een mooie fietstocht over een gritweg.

Hierna gaan we kijken in het dorpje Levang. Niks bijzonders m.u.v. het aanleggen en afmeren van de pont.

Donderdag 2 juni;
Na de middag fietsen we naar Bardal. Een klein dorpje gelegen aan een doodlopende weg, want sinds vorig jaar is er een tunnel in de buurt geopend en tegelijk is in Bardal de pont opgeheven.
In het centrum is klein museumpje dat de historie van de bewoners van dit dorp weergeeft. Tevens is het huis ingericht als winkel van toen, maar nu bakt men er brood en gebak en serveert natuurlijk koffie / thee.
We kopen in elk geval een warm brood, en wafels zonder suiker worden speciaal voor Jeanne gebakken, met verse aardbeien (de mazzelpruim).

Terug op de camping maken we avonds nog een korte wandeling naar een bergje nabij de camping voor een mooi uitzicht.

Vrijdag 3 juni;
We vertrekken op tijd, vanuit Levang, met veel bewolking.
Met de pont naar Nesna en rijden door naar de volgende pont; Kilboghamn naar Jektvika.
Helaas moeten we hier meer dan twee uur wachten op de pont, intussen regent het met regelmaat.
We besluiten om nu door te rijden tot Holand, dus ook de pont van Ågskardet naar Forøya nemen we.
Dit is de laatste pont van weg 17, waar we de enige passagiers zijn.
Het is intussen bijna avond.
Het info centrum waar het vrij parkeren is moeten we toch even zoeken en blijkt toch wat verder weg te liggen dan de info doet vermoeden.
Hier blijven we overnachten, er staat nog een camperbusje met een Nederlandse jongen.
Het was vandaag koud en een felle wind.

Zaterdag 4 juni;
We hebben overnacht bij het toeristinformatiecentrum “de Poort van de Svartisengletsjer”.

Het is open op werkdagen en in het weekend is het gesloten. Toen wij gisterenavond aankwamen was het al dicht.

Er gaat een bootje over de zee naar de start van de wandeling naar de gletsjer, maar er staan alleen maar vertrektijden aangegeven en niet waar de boot uitvaart en aankomt. Dus zelf maar zoeken.

Op een gegeven moment denken we zelfs dat de boot in het weekend ook niet actief is. We gaan het toch proberen en ja hoor om 12.15 uur komt het bootje in zicht en brengt ons om 12.30 uur aan wal om naar de gletsjer te lopen. Na een dik uur lopen bereiken we de onderkant van de gletsjer. Wat je hier ziet is echt kolossaal. We zien twee groepjes mensen, als kleine stipjes, over de gletsjer lopen.

Nadat we het uitzicht hebben vastgelegd en ervan hebben genoten, besluiten we om terug te gaan echter om 15.00 uur vertrekt het bootje weer en als we die missen moeten we 2 uur wachten op de volgen de overtocht.
We haasten ons (jé jé dé hedden goed gelezen hoste in de vakantie) om toch nog de boot van drie uur te halen en jawel hoor zodra wij de boot zien, zwaaien we naar de kapitein als teken op ons te wachten(en dé doet ie).

We treffen in de boot jonge mensen uit Canada aan en hebben een leuk gesprek met elkaar. Hierna rijden we naar onze overnachtingsplek in Halsa waar we weer wild gaan kamperen (mee onze ôge dicht).

Zondag 5 juni;

Vandaag rijden, nog steeds over weg 17, van Halsa naar Saltstraumen.

Maar eerst bezoeken we het wandelgebied Fykan bij Glomfjord, hoog in de bergen bij enkele stuwmeren. We rijden door onverlichte tunnels van enkele kilometers lang en uiteindelijk boven aangekomen kunnen we niet op de plaats van bestemming komen omdat sneeuw de wegen blokkeert. We besluiten bij en splitsing naar een ander stuwmeer te gaan, maar ook daar hetzelfde obstakel. Nadat we foto’s hebben gemaakt besluiten we om naar Saltstraumen te rijden.

Onderweg zien we nog veel mooie panorama’s die we af en toe vastleggen.
Opvallend blijft dat het gletsjer smelt water turquoise van kleur is en zo helder, het vermengd zich met het diep blauwe zee water, dit blijft fascineren.

Laat in de middag komen we aan op camping Saltstraumen waar we ook de “Saltstraumen” bezoeken. Telkens bij eb en vloed, elke 6 uur, stroomt er door een engte Van 150 meter, 4 miljoen kubieke meter zeewater, met een kolossaal geweld.

• 08 Juni 2016 - 16:32

Francis & Lucien:

Inderdaad práchtig dat turquoise water! Jullie zijn heerlijk aan het genieten!