Bodo - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu Bodo - Reisverslag uit Bodø, Noorwegen van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

Bodo

Door: Sjef en Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

11 Juni 2016 | Noorwegen, Bodø

Maandag 6 juni
Vanaf vandaag is het weer snel verslechterd en de temperatuur is gekelderd naar +8 overdag en +2 nachts.

Ook wel logisch want met het overschrijden van de “Noordpoolcirkel”, op vrijdag jongsleden tijdens de ponttocht van Kilboghamn naar Jektvik, overschrijden we tegelijk de “ Artic grens”.

Er is zelfs een kledingadvies n.l.: als basis thermokleding. Het wordt hier gemiddeld in de zomer hooguit 12 a 13 graden.

We hebben besloten om een week in de omgeving van Bodø te verblijven, de koelkastrelais heeft kuren en dat laten we eerst verhelpen.

De relais is besteld op woensdag en komt waarschijnlijk begin volgende week binnen. Dan is het een kwestie van vervangen en dan gaan we verder richting de Lofoten.

Vanaf zondag t/m dinsdagnacht stonden we op de camping Saltsraumen. Op woensdag en donderdag kamperen we vrij in Bodø.

Donderdag 9 juni;
We maken een korte stadswandeling naar“de Molorunden” (strekdam in de haven, “de Sentrumrunden”de naam zegt het al, en na de lunch een wandeling naar de bergtop “Linken” er staat ook een televisiemast met een uitzichtpunt erbij, en jawel hoor, er zijn onderhoudswerkzaamheden en het uitzichtpunt is niet toegankelijk (nou ja we zijn in elk geval bezig geweest, en een foto van het uitzicht over de stad Bodø hebben we ergens anders genomen. (Lekker puh).

Vrijdag 10 juni;
Ondanks dat we vannacht in het centrum van Bodø hebben geslapen is het aardig rustig geweest. Zo tegen 07.30 begint het verkeer op gang te komen, en dat was vandaag ook de tijd voor ons om op te staan.

We gaan naar Kjerringøy. Eerst 30 Km rijden tot de pont en daarna een slaapplaats zoeken na enkele Km, en dan met de fiets circa 10 Km fietsen naar de bestemming.

Kjerringøy was in het verleden een vissersnederzetting waar de handel met de Lofoten en de Russen floreerde. De Deense Koning zag gemiste belastinginkomsten door de handel met Rusland en stichtte er een handelspost om controle te houden.

Anna Elisabeth erft van haar vader deze nederzetting en trouwt met een man van goede komaf. Samen zetten ze het begin van wat hun gouden eeuw wordt op. Echter haar man overlijdt op jonge leeftijd, en Anna Elisabeth zet tegen alle gevestigde orde in, zelfstandig de handelspost door. Ze wordt ondersteund door Dhr. Zahl een 25 jaar jongere zakenwaarnemer in de Lofoten. Ze worden verliefd en trouwen, ondanks het leeftijdsverschil.

Vele werknemers, die vooral haring vingen en deze droogde tot stokvis, werkte onder erbarmelijke omstandigheden. Ze werden verplicht om hun inkopen in de winkel van de eigenaar te doen en hadden veelal schulden.
Echter na het overlijden van Anna Elisabeth werden alle schulden door Dhr. Zahl kwijt gescholden.

Kjerringøy floreerde enkele honderden jaren, tot de stoomboot zijn intrede deed. Hierna ging het bergafwaarts met de handelskolonie, maar bleef geheel intact tot en met heden. Men heeft er een museum van gemaakt met rondleidingen, en gidsen in klederdracht uit die tijd. Het ligt mooi in een baai met een erg mooi panorama. Ook ligt het rustig, want na de pont is er alleen maar een weg van 30 Km langs de kust.

Na de middag gaan we terug naar de camper, en ik poedel een beetje in de zee holadijee. Wel koud, maar hierna lekker tintelend warm. Het is erg zonnig, maar toch fietsen we met een winterjas en handschoenen aan (en de rest van de kleren hè).

Zaterdag 11 juni;
Ons Jeannie is vandaag jarig hieperdepieppiep hoera!!!!!!!!!!!!!!!!

We hebben aan een strandje overnacht, dat aan een doodlopende weg lag met een toegang van een pont. Dus na 23.00 uur helemaal geen verkeer meer. Wat hebben wij geslapen zeg.

Vanmorgen naar camping Geitvågen nabij Bodø gereden, want ja de was moet gedaan het bed verschoond en wij ôk.
We verblijven zeker tot zondag op de camping.

• 11 Juni 2016 - 20:41

Cindy:

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Jeanne!!

Geniet van jullie prachtige reis verder!

Groetjes, Cindy uit Biggekerke

• 11 Juni 2016 - 23:34

Ria Vinken:

Jeanne, van harte gefeliciteerd met je verjaardag.
    Niet zoveel bezoek gehad neem ik aan!!
    Nog een goee reis verder, we blijven jullie volgen.
    gr. Ria V.

• 12 Juni 2016 - 11:25

Lieke Dijkstra :

Hallo Jeanne en Sjef,

Nog gefeliciteerd Jeanne met je verjaardag. Ik vind het leuk om mee te lezen met jullie belevenissen en mooie foto's te bekijken. Heerlijk hoor kamperen aan het strand... !Moet een geweldig vrij gevoel geven dat je je camper op een mooi plekje mag zetten. Dat is er in ons regelzieke Nederland niet bij he....
    Geniet van al het moois.

Groetjes Lieke

• 12 Juni 2016 - 16:32

Nel:

Hé lieve zus en zwager, komen die lange onderbroeken toch nog van pas...
    Gelukkig hoef je ze zelf niet meer te breien.
    Nog veel plezier met het badderen en tot het volgende verslag.
    Liefs van Mathy en Nel

• 15 Juni 2016 - 00:14

Betsie:

Ha die Jeannie,
    wel aan jou gedacht op Terschelling afgelopen zaterdag, maar kwam er achter dat ik jouw nummer niet in mijn (nieuwe) telefoon had staan. Stom, stom ,stom!
    Alsnog dikke knuffels om jou (en Sjef natuurlijk) warm te houden.

• 16 Juni 2016 - 22:23

Helma:

Potverdikke....glad je verjaardag vergeten Jeanne! Nou ja, voor mij ben je dus iig niet ouder geworden....
    Ik hoop dat je iedere dag je leven viert en wens je nog heel veel mooie jaren !