Van Stamsund naar Finnsnes - Reisverslag uit Finnsnes, Noorwegen van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu Van Stamsund naar Finnsnes - Reisverslag uit Finnsnes, Noorwegen van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

Van Stamsund naar Finnsnes

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

07 Juli 2016 | Noorwegen, Finnsnes

Week 26; Zaterdag 02 juli;
We verlaten vandaag de Lofoten, vanaf Leknes rijden we de alternatieve route over weg 815,
Een hele mooi route blijkt, die net voor Svovær uitkomt.
Via de E 10 naar weg 85 daarna naar weg 82.
Veel bergmassieven, hoogveen en natuurlijk de kust.

En jawel onderweg zien we voor het eerst 2 Elanden… dus toch..
Ook weg 85 en 82 blijken geweldig mooi, we kunnen en hoeven niet snel, want er is geen km zonder bocht of berg, rustig aan dus.

We rijden 250 km en doen hier 4½ uur over.
Het is zeer vermoeiend rijden, we zijn bekaf.

We staan op het eiland Andøya.
We overnachten aan de zee, samen met nog 4 andere campers.

Week 26; Zondag 3 juli;
Op naar Andenes, we melden mij aan voor een Walvissafari.
Blijk meteen dezelfde dag al mee te kunnen. Uiteindelijk vertrekken we zelfs een uur eerder omdat er weersveranderingen gemeld worden.
De zee is rustig en na 45 minuten varen komen we stil te liggen en na een 10 tal minuten wachten zien we een Potvis van zo’n 16/18 meter lang.
Log en groot ligt hij bijna op het water.
Om de longen te vullen spuiten ze telkens een stoot adem uit om daarna nieuwe lucht in hun longen te pompen.
Verse lucht gaat door heel het lichaam en daarmee kunnen ze tot 30 minuten onder water blijven.
Het vernieuwen van de lucht duurt zo’n 10 a’15 minuten.
Het is indrukwekkend om op slecht enkele meters van zo’n gigantische walvis te zijn.

Waar het lichaam over gaat in de staart, zit een soort knik, deze zie je het meest boven water.
De Potvis duikt recht omlaag, wanneer de lucht ververst is en dan komt deze gigantische mooie staart recht omhoog voordat die in de golven verdwijnt.
Ik had het fototoestel op sport gezet en kon daardoor alles vastleggen.
De zee wordt ruwer, en we gaan ietsje terug, richting land om daarna weer stil te gaan liggen om een tweede Potvis te spotten.
Fotograferen wordt moeilijker, mijn voeten komen soms los van het dek, maar met één arm om de reling kan ik toch nog heel wat plaatjes schieten ( totaal 359 hihi)

Nadat ook deze met een mooie staartvin in de lucht is verdwenen worden we allemaal van het voordek afgehaald, het is te gevaarlijk. Ik heb de hele tijd bijna voor op de punt van het schip gestaan.

Veel mensen zitten zeeziek in het middenschip, en binnen.
Ik ga naar boven om naast de kajuit te gaan staan.
Het schip komt regelmatig los van de golven en klapt dan omlaag. De zee is ruw, maar ik ben niet zeeziek en het is zo spectaculair, ik geniet er geweldig van.
Ik kan terug kijken op een wel heel bijzondere ervaring, bedankt Sjef je had me geen mooier cadeau kunnen geven!!

Week 27; Dinsdag 5 juli;
Het is bewolkt, maar we besluiten in de voormiddag om te gaan fietsen vanuit Andenes.
Geen fotogeniek weer denken we maar deze ochtend blijkt een verrassing in petto te hebben.

We rijden richting Fiskenes, en zien onderweg maar liefst 10 elanden, eerst een groepje van 4 daarna een groep van 6. Ze blijven stokstijf staan als ze je zien en dat geeft de gelegenheid om ze te fotograferen. Zo gauw ze denken dat je dichterbij komt zijn ze ook gelijk weg. Via Fiskenes, en Skarstein terug naar de camping.

Om 13.00 uur nemen we de boot naar Senja, het tweede grootste eiland van Noorwegen en bekend om zijn mooie natuur.
We stoppen bij de “Trollenstad” en bezoeken het trollenvolk. ( soort pretparkje)
We mogen van de eigenaar overnachten op het parkeerterrein.

Week 27; Woensdag 6 juli;
We maken een toertocht door Senja, zij laat zich van haar meest mystieke kant zien.
De wolken hangen laag, vaak zijn de toppen wel te zien maar net onder de top hangt de mist.

Enkele vissersplaatsjes staan op het programma, maar bij aankomst daar, blijkt het erg mee
( tegen)te vallen met historische pandjes.

We nemen de kust weg ( nr. 862) welke vele vaak slecht verlichtte tunnels heeft, niet gemakkelijk rijden dus.

Het plaatsje Husøy blijkt een eilanddorpje te zijn, wat te voet bezocht kan worden, we kunnen mooie foto’s van dit dorpje maken.
Het blijft erg bewolkt, dus rijden we door naar een camping in Stønnesbotn.

• 07 Juli 2016 - 20:20

Rob Elberts:

Schitterend zo'n boottocht Sjan, ik heb op dezelfde wijze genoten in Canada. Zo zie je de natuur op zijn mooist en besef je dat wij eigenlijk maar toeschouwers zijn..

Fijne reis verder!!

Rob

• 11 Juli 2016 - 22:37

Francis:

Whow, echt spectaculair Jeanne. Wat een belevenis. En stoer dat je die pittige golven wist te trotseren!
    Geniet ervan samen.
    Dikke kus!