van Stønnesbotn naar Alta - Reisverslag uit Storslett, Noorwegen van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu van Stønnesbotn naar Alta - Reisverslag uit Storslett, Noorwegen van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

van Stønnesbotn naar Alta

Door: Sjef en Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

13 Juli 2016 | Noorwegen, Storslett

Week 27; Donderdag 7 juli;
Een reisdag, van Stønnesbotn naar Narvik.
We komen rond 15.00 uur hier aan en besluiten eerst naar het toeristen info centrum te gaan.

Week 27; Vrijdag 8 juli;
Het is bewolkt, dus gaan we eerst het oorlogsmuseum bezoeken.
Dit museum verteld de geschiedenis van Narvik in de tweede wereld oorlog.
Zweden vervoert zijn ijzererts door Noorwegen naar Narvik om daar de erts te verschepen.
Voor nazi Duitsland is het ijzererts zeer belangrijk en zij doen er alles aan om Narvik in handen te krijgen, ook de Engelse zagen het strategische belang in van de ijzererts.
Het kost ongelooflijk veel levens, maar uiteindelijk komt Narvik toch in nazi-handen.
Tot eind 1945 blijft Narvik in handen van nazi Duitsland.

Na het museum gaan we, aan de andere kant van de stad, met een gondellift naar een hoogte van 656 mtr.
Het uitzicht is op dat moment redelijk, met bewolking, echter binnen een half uur zien we geen hand voor ogen meer, zo mistig.
We gaan terug.

We wandelen naar het Nord Narvik museum.
Dit verteld de geschiedenis over het “samen volk” ( lappen) deze bevolkingsgroep leeft zowel in Noord Noorwegen, Zweden en Finland.
Verder komen de spoorwegen, opbouw van Narvik, het onderwijs, visserij, en onderwater activiteiten aan bod.

Week 28 Maandag 11 juli
Vandaag gaan we Tromsø bezoeken. Een groot gedeelte van de bewolking is afgelopen nacht opgelost en als we goed en wel in Tromsø wandelen begint de zon te schijnen.

We bezoeken eerst de ijshavenkathedraal (een modern gebouw), en gaan hierna te voet over de brug naar Tromsø.

Eerst gaan we naar Toeristinformation en dan bezoeken het Polarmuseum dat het leven weergeeft van de ontdekkers van Spitsbergen. Daarna bezoeken we het Nordnorskmuseum met schilderijen over het leven in het Noorden van Noorwegen.

Het wordt steeds warmer en we besluiten om terug naar de camping te gaan en lekker in de zon te luieren.

Week 28, dinsdag 12 juli 2016

Wederom is Tromsø onze doelstelling vandaag, echter het gaat een inspannende dag worden.

We gaan wandelen vanaf de Fjellheisen (dalstation van de lift) naar de Fjelstue op 420 meter hoog (einde van de lift).
Een wandeling van 5,4 km, waar wij 2 ½ uur over doen.

Onderweg zijn er pittige beklimmingen die, voor ons gevoel, lang duren, maar ook de beloning mag er zijn, met erg mooie vergezichten over de stad Tromsø met op de achtergrond de bergen.

Terug gaat via een andere kant die ook lang en steil naar beneden gaat en tegen 13.30 uur bereiken we weer het dalstation.

Week 28; Woensdag 13 juli;
Reisdag van Tromsø naar Alta, nog zo’n 250 km. van de Noordkaap verwijderd.

• 14 Juli 2016 - 09:58

TInie:

Hey Jeanne, je bent de grote afwezige vandaag, maar ik weet, als je in Beek was , was je er zeker bij . Geniet van je heerlijke reis.
    Groeten Tinie