Van Honningsvag naar Tana Bru - Reisverslag uit Tana bru, Noorwegen van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu Van Honningsvag naar Tana Bru - Reisverslag uit Tana bru, Noorwegen van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

Van Honningsvag naar Tana Bru

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

20 Juli 2016 | Noorwegen, Tana bru

Week 28; Donderdag 14 juli;
De dag begint met regen dus helaas niet op de fiets naar Alta.
We gaan het Alta Museum bezoeken, eerst binnen.
Hierin zijn exposities over de Samen ( Sami, Sampi, allemaal andere namen voor dit volk) en hun spiritualiteit en geloof .
Omdat hier vroeger leisteen gewonnen werd is ook hier volop aandacht voor.
Een speciale expositie over de vogels die hier komen in de zomer en naar het zuiden trekken in de winter.

Het klaart een beetje op en we gaan naar buiten waar verschillende rotstekeningen te zien zijn van zo’n 5200 tot 2600 jaar geleden. 5 tot 6 duizend geleden zijn de eerste tekeningen al gemaakt.

Verschillende rotstekeningen zijn ingekleurd omdat ze anders nauwelijks te zien zijn. Wel indrukwekkend. Deze inkleuring wordt momenteel verwijderd omdat deze later pas aangebracht is en dus niet origineel.

Het is volgens de omschrijving niet helemaal duidelijk of deze mensen hun gewoontes uit wilde beelden of dat het een spirituele boodschap had en dus helemaal niet tot doel had om openbaar te zijn. Ze geloofden in een “boven” wereld; leven na de dood.
Wanneer iemand op sterven lag werd deze begeleid door een trommel en gezang om de persoon op zijn reis te vergezellen.

Sommige afbeeldingen zijn zeer moeilijk te zien (vinden).
In een gebied van 3 vierkante km, zijn er zeer veel en verschillende rotstekeningen gevonden uit verschillende tijden. Meer dan 6000 tekeningen en enkele nederzettingen zijn hier ontdekt.

Het blijkt met de gletsjers ( afslijting van gesteente) en het zee niveau (zee spiegel) te maken te hebben, dat deze rotstekeningen hier gevonden zijn.
Deze rotstekeningen zijn 1973 in Alta ontdekt.

Week 28; Vrijdag 15 juli;
We reizen door naar Hammerfest, de noordelijkste stad van de wereld.
Eerst naar turistinformation , om daarna het gjenreisningsmuseet (wederopbouw museum) te bezoeken.

Dit museum geeft de verwoesting van de tweede wereld oorlog weer. Heel Hammerfest is met de grond gelijk gemaakt. Alle inwoners waren geëvacueerd naar grotten en holen.
De Russen en Nazi’s hebben keihard tegen elkaar gevochten in deze streek.
Elk dorpje hoe klein ook werd platgebrand en of verwoest.
Er werd een ontzettend hoge tol van de inwoners geëist. De hele stad moest helemaal opnieuw opgebouwd.

Maar men begon ook meteen weer met….visvangst!! Eerst eten.

Week 29; Maandag 18 juli ;

Tot een uur vannacht naar de zonsondergang gekeken op de Noordkaap.

Het werd niet echt een zonsondergang maar de kleuren in de lucht waren adembenemend mooi.

De wind was koud, dus besloten we even naar binnen te gaan, daar werd piano gespeeld door een van de toeristen, zo mooi zo toepasselijk. Een hele hal vol mensen was er bijna stil van.

Vanaf de Noordkaap gaan we naar een camping in Skipsfjorden een gehucht net voor Honningsvåg.

Vanaf de Noordkaap; de snelste weg naar Hilvarenbeek bedraagt 3327 km.

Week 29; Dinsdag 19 juli;
Een reisdag van Skipsfjorden richting Kirkenes, de weg vanuit de Noordkaap is erg lang, met verschillende tunnels waarvan ééntje 7 km.

De natuur is eerst nog heuvelachtig en kaal, later veranderd deze in bergen met duizenden laagjes steen zoals bij leisteengroeven.

We nemen niet de E6 richting Kirkenes, maar de alternatieve route over weg 98, deze is volgens de kaart erg mooi en dat klopt ook.
Veel afwisseling in natuurschoon en we rijden uren langs het Porsangerfjord.
Hier vinden we een vrijsta plaats aan het fjord waar we overnachten.

Week 29; Woensdag 20 juli;
We vervolgen weg 98 richting Rusland, die steeds verassingen in petto blijkt te hebben.
We stoppen eerst bij een kloof, welke zo’n 80 meter diep is, met ongelooflijk helder water .

We komen langs fjorden, kale landschappen alsof je over een maanlandschap rijdt, maar ook watervallen en glooiende valleien.

Opvallend zijn de steenrode bergen die zo’n mooie diepe kleur hebben dat het bijna niet echt lijkt.
Daarna volgt, geel, bruin, grijs, antraciet en bijna zwart.
Ook opvallend is het gesteente wat op kurk lijkt zowel in kleur als structuur.

De bergen in de verte zijn afgeplat , dit is ontstaan doordat daar in een ver verleden een gletsjer is geweest.
Deze gletsjer heeft miljoenen keien en stenen achter gelaten, waardoor het nu nog steeds een heel bijzonder landschap is.

We overnachten in Tanabru

• 21 Juli 2016 - 10:22

Rob Elberts:

Was gisteren wat kort via de whatsapp maar ik stond een wedstrijd te schieten dus weinig tijd.
    Geweldige foto's zeg! en nu met een paar dagen via Finland en Zweden terug voor een kleeen ritje van zeg 3000 kms.... ge zut het moete fietse (niet elektrisiiiis)
    Hier alles nogmaals kits erg warm en ik doe niet veel, beetje klussen en iets wat soms op werken lijkt..
    Weeer geen koning geworden en Rick ook niet veel te veel tegenstand. Met Daisy gaat alles bovenverwachting.. soms wil ze later naar huis als rick als ze ergens zijn, das mooi toch!
    In Beek geen gekke dingen behalve in de politiek maar das iets voor mannen met een groot glas bier als jullie terug zijn.

Doeeeiiiiiiiiiiiiiiiii!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Rob

• 21 Juli 2016 - 14:23

Betsie Van Kemenade:

Ha die Jeanne en Sjef,
    het noordelijkste puntje is bereikt dus! Was dat nog een speciaal moment of ging het op in de rest van het natuurschoon?
    Hier is het bloedheet. Gelukkig doen Peter en ik mee aan de zwemvierdaagse in het plaatselijke natuurbad, dan kunnen we elke avond even afkoelen.
    Verheug me erg op de vakantie in Beek, ook omdat als je thuis bent je toch bezig blijft met allerlei klussen.
    Blijf mooie berichten sturen, luitjes, wij genieten ervan!
    Houdoe of 'good goan' op z'n Twents!