van Rovaniemi naar Tornio Finland - Reisverslag uit Tornio, Finland van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu van Rovaniemi naar Tornio Finland - Reisverslag uit Tornio, Finland van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

van Rovaniemi naar Tornio Finland

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

01 Augustus 2016 | Finland, Tornio

Week 30; Donderdag 28 juli;
We rijden zo’n 318 km door bossen naar Rovaniemi waar de Poolcirkel is.
Op de Poolcirkel woont ook de kerstman en jawel die is thuis!!
Je kunt met hem op de foto, maar dat doen we dus niet …..
Erg commercieel allemaal, met natuurlijk veel souvenirs.
We blijven overnachten op de parkeerplaats bij Santa, waar we voor het eerst weer een donkere nacht hebben.

Week 30 Vrijdag 29 juli;
Deze ochtend fietsen we naar Rovaniemi, de tocht ernaar toe is door bos en via buitenwijken, echter aan de stad Rovaniemi is weinig aan.
Na een wandeling door het centrum fietsen we terug en vertrekken naar Tornio aan de Botnische golf, en Zweedse grens . Hier gaan we op een camping.

Week 30 Zaterdag 30 juli;
Mooi weer dus we trekken er met de fiets op uit.
Brengen een bezoek aan Tornio en Haparanda.
In Tornio beklimmen we een oude watertoren uit 1919 die een mooi uitzicht geeft over Tornio; Finland en Haparanda; Zweden.
Daarna door naar Seminaarinkatu, een kerk uit 1686, deze is helemaal van hout.
Het bestaat uit een houten voorportaal, en dan volgt de grootste kerk in Finland uit die tijd.
Helaas is er een dienst gaande en dus niet open voor publiek, wanneer we later in de middag nog eens langsgaan is ze tegen de berichten in, gesloten.
In Haparanda bezoeken we het spoorweg station, wat helaas op vergane glorie duidt, ook gesloten voor publiek.
Wanneer we terug naar de camping rijden valt ons oog op een heel apart kerkje, het blijkt de Petrus en Paulus kerk te zijn, gebouwd als Russische militaire kerk voor het leger in 1884.

Week 30 Zondag 31 juli;
Benauwd, maar de zon schijnt, goed weer om te fietsen.
We rijden 18 km naar Kukkola, waar rivier de Torniojoki in een stroomversnelling ruim 13 meter vervalt.
Er wordt hier met een groot schepnet op witvis gevist.

Er komen zeer dreigende wolken opzetten, dus gaan we op tijd weer terug, gelukkig waait het over. Dus rijden we door om de houten kerk van gisteren vanbinnen te zien, hij valt enigszins tegen…

Na de middag fietsen we naar de andere kant van Tornio, waar we de Alatornio kerk bezoeken, deze staat op de Unesco erfgoed lijst en is volgens de informatie een gotische kerk.
Helaas ook gesloten.

• 01 Augustus 2016 - 19:41

Nel:

Dan moeten jullie zelf maar weesgegroetjes bidden in de camper, die is immers altijd open.....

• 02 Augustus 2016 - 11:08

Kees Joosten:

Ik geniet elke keer weer van jullie verhalen. Vooral het verhaal over de Sami was leuk. Fijne reis verder.
    Groet van Kees.

• 02 Augustus 2016 - 16:58

Rens:

Mooie verhalen Jeanne (en Sjef). Waarom niet gewoon met de gelovigen mee naar binnen Jeanne. Wat jammer al die gesloten kerken.
    Groetjes Rens

• 03 Augustus 2016 - 20:45

Jeanne En Sjef Van Kasteren:

Hallo Blogvolgers,

De foto's van Tornio zijn per abuis beland in het verslag van Tana Bru naar Inari.

Het gaat om 3 foto's. De site beheerder van waar ben jij nu geeft aan dat er regelmatig wat fout kan gaan, dus bij deze.

Maar ja als het hier bij blijft...

Groetjes Sjef en Jeanne