van Örnsköldsvik naar Hudiksvall - Reisverslag uit Hudiksvall, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu van Örnsköldsvik naar Hudiksvall - Reisverslag uit Hudiksvall, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

van Örnsköldsvik naar Hudiksvall

Door: Sjef en Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

30 Augustus 2016 | Zweden, Hudiksvall

Week 34; Zaterdag 27 augustus;
Het stormt al de gehele nacht en -dag dus het is te gevaarlijk om in de bossen te gaan wandelen. Wel rijden we alvast naar de parkeerplaats in Nationaal Park Skuleskogens om er te overnachten, want morgen beloofd men een prachtige dag.

Week 34; zondag 28 augustus,
Vannacht hebben we overnacht in Nationaal Park Skuleskogens, toegang Noord bij Näske.
Hier gaan we wandelen naar de Slattdalsskrevan, een kloof van 200 meter lang, 40 meter hoog en 7 meter breed.

De kloof is na de laatste ijstijd ontstaan toen het land steeg en de zee terugtrok.
Telkens met eb en vloed stroomde het zeewater door de kloof, die uit zachter rots materiaal bestond dan het naaste gesteente.

Een ander effect op deze omgeving was, dat er sommige vegetatie ontstond die alleen voorkwam in de mediterrane landen.

Nou, vanmorgen stond dus de zon al hoog aan de hemel toen we wakker werden.
Rugzak inpakken en wegwezen!!!!

De lengte van de wandeling, , is iets langer dan 4 kilometer, maar er moet wel geklommen worden. Dat doen we ook, maar, op ons gemak!!

Rond 12.00 bereiken we het meer Tärnättvattnen dat op een hoogte van 172 meter ligt.
In het verleden was hier de zee. Hier nuttigen we onze lunch.

Tegen 13.30 bereiken we de kloof Slåttdalsskrevan, en we besluiten om door te lopen naar de top van deze berg (235 meter) de Slåttdalsberget.

De kloof was al indrukwekkend, maar op de top krijgen we als beloning voor de inspanning een erg mooi panorama.

Wat opvalt tijdens deze wandeling is dat er op deze afstand verspreid, 3 toiletten staan en een plaats waar men kan overnachten / -kamperen. Men maakt hier ook volop gebruik van.

Wat al langer opvalt: aan deze zee (de Botnische golf)er zijn geen zeemeeuwen, je vindt op de stranden geen schelpen, en in de bossen hoor je geen vogels fluiten.

Week 35, maandag 29 augustus,
Vandaag gaan we richting Härnösand, maar onderweg bezoeken we nog enkele vissersplaatsjes n.l.:
Norrfällsviken, Bönhamn, Barsta en Nordingrå.

We maken een wandeling door een oud stadsgedeelte van Härnösand, en overnachten aan de haven.

Het viel ons vandaag op dat de berkenbomen aan het verkleuren zijn. De herfst is in aantocht.

• 30 Augustus 2016 - 21:37

Huub Van Dijk:

Tja de blaadjes gaan verkleuren, dus kom maar snel naar huis voor het echt winter word daar !!!

• 03 September 2016 - 13:54

Rob Elberts:

Inderdaad, de herfst is in aantocht, je kunt het hier ook merken, meer vocht in de lucht en de verschillen tussen dag en nachttemperatuur worden groter. Dus maar voor de winter naar huis, en weer een biertje met zijn allen rond een warme haard oid, als het maar gezellig is!!

• 04 September 2016 - 12:56

Rien En Rosita:

Wij ontdekten vandaag tot onze schaamte dat we jouw verjaardag, sjef, vergeten waren. Maar wij verwachten dat je het toch nog leuk heb kunnen vieren. Wij willen jou en Sjan toch nog van harte feliciteren met dit heugelijke gebeuren in den vreemde.
    Gelukkig hebben jullie het nog steeds naar de zin en niet van plan wat eerder naar huis te komen? Rosita wilde altijd in de derde vakantieweek weer naar huis, maar die tijd zijn jullie allang voorbij.
    Ik ben momenteel op drie dagen per week in de weer op het revalidatie centrum Leypark en gaan we a.s. zaterdag naar een landelijke spiercongres in Velthoven. Je hoort altijd nieuwe ontwikkelingen en ervaringen.
    Nog heel veel ontdekkingen en reisplezier en wij hopen dat het niet te koud wordt.

Rien en Rosita