van Sundvall naar Uppsala - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu van Sundvall naar Uppsala - Reisverslag uit Uppsala, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

van Sundvall naar Uppsala

Door: Sjef en Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

05 September 2016 | Zweden, Uppsala

Week 35; Dinsdag 30 augustus.
We rijden vandaag naar Sundvall, en bezoeken het centrum, deze is niet echt oud omdat in medio 1800 de hele stad door brand is verwoest.
Alles is dus na die tijd gebouwd.
We rijden door naar Hudiksvall en gaan op een camping.

Week 35, woensdag 31 augustus 2016

We beginnen de dag met veel zon en het is warm. Ongeveer 23 graden (des lang geleje)

Gisteren laat op de dag zijn we aangekomen in Hudiksvall, en vandaag gaan we dit kleine stadje bezoeken. Er is een oude visserswijk die er nog goed / -leuk uitziet, en er staan pakhuizen aan de kade van de haven. Er is ook nog een oude kerk uit 1672.

Na dit alles gezien te hebben rijden we door naar Gävle.
We zoeken eerst een vrijstaan plaats op, en gaan dan naar toerist-informatie voor de dag van morgen.

Vandaag is het de laatste dag van de maand, en we hebben vanaf de eerste vakantiedag tot en met vandaag 9203 kilometer gereden, en het is, volgens tommie tommie, nog minimaal 1766 kilometer naar huis, en er zitten nu 4 vakantiemaanden op.

Week 35, donderdag 1 september 2016,
Een stadswandeling van 8 kilometer door Gävle is vandaag het plan.

Opnieuw hebben we erg mooi weer.

De wandeling voorziet in allerlei variaties, van kunstwerken, fonteinen, oude- en nieuwe gebouwen, oude kerken, parken etc.

Week 35, vrijdag 2 september 2016

Uppsala, de vierde grootste stad van Zweden, gaan we vandaag bezoeken.

Eest zoeken we de vrijstaan plaats voor vannacht, en hierna gaan we op de fiets, informatie verzamelen over deze stad.

We bezoeken de Uppsala Kathedraal, willen een museum bezoeken maar dit is gesloten.
Het is warm (21 gaden) en we zoeken een terrasje op. Sjef viert zijn verjaardag met een lekker Ipa biertje.

Week 35, zaterdag 3 September 2016,

Op de fiets weer naar Uppsala, waar we het kasteel van de Vasa koningen bezoeken.
Deze heeft een lange geschiedenis; in 1549 werd het kasteel gebouwd door Johan III.
Later bouwde hij een vleugel aan met een eigen kasteelkerk.
Het kasteel werd grotendeels verwoest tijdens een stadsbrand in 1702, maar telkens in gedeeltes hersteld, maar niet alles in de oorspronkelijke stijl.
Daarom is er van de kasteelkerk nog maar één wand over.

In dit kasteel zijn twee musea gevestigd die je gratis kunt bezoeken.

Eén museum heeft het onderwerp “nooit meer oorlog”, met foto’s van de gevolgen van de eerste twee atoombommen,
en tekeningen van gevluchte kinderen tot tien jaar oud, uit Syrië.

Het andere museum is breed van opzet met verschillende onderwerpen, van historie tot moderne kunst.

• 06 September 2016 - 13:17

Hannie:

Hey Jeanne en Sjef,

Wat een geweldige reis hebben jullie al achter de rug, en wie weet hoeveel moois er nog komt!

Helaas waren jullie niet op de "Kemeltjes" dag.
    Daar hebben wij namelijk een inbreuk op gedaan en hebben de hele bubs met drie Maoskes (Mailka, Jan en ik) overvallen.
    We hadden nl een opdracht gekregen van ons mam.
    De merklap die jullie mam ooit heeft geborduurd voor het 40-jarig huwelijk van onze pap en ons mam moest van haar terug in jullie familie. En nou vonden wij het wel leuk om al die Kemeltjes bij elkaar te hebben en zo geschiedde.
    Wat een mooie club mensen!
    Maar ja dat kan ook bijna niet anders met die Merckx genen!
    Wij hebben het er ook al stiekem over gehad om ook jaarlijks maar zo iets te gaan doen.

Ik wens jullie nog een mooie afronding van jullie reis en hoop jullie dan weer vaak tegen te komen in het vertrouwde Beek.

Liefs Hannie

• 06 September 2016 - 20:55

Nel:

Ja, het was een mooie familiedag met schitterend weer en een leuke activiteit. En ook bijzonder dat tante To een geschenk van ons mam terug wilde geven aan de Kemeltjes.
    Jeanne, je schrijft over de Vasa koningen....komt daar dan de wasa knâckebrod vandaan ???
    Zweden is een schittend land, weet ik uit eigen ervaring. Jullie hebben nog een maand te gaan. Geniet er van want daarna begint het gewone leven weer.

Laatste nieuwtje; Anneke is zwanger, leuk hé.
    Liefs van je zus

• 12 September 2016 - 15:43

Monique De Brouwer:

Het Sjef en Jeanne,

Zijn jullie alweer bijna thuis?
    Het begint te korten,
    Ik kan niet wachten je weer te zien Jeanne.
    1 okt is het weer zo, ik ben benieuwd hoe jij het zal ervaren hier op het HeerlijckeHof.
    Wij zijn inmiddels deze werkwijze weer gewend.

Tot gauw
    Groetjes Monique