van Hilvarenbeek naar Falsterbo Zweden - Reisverslag uit Falsterbo, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu van Hilvarenbeek naar Falsterbo Zweden - Reisverslag uit Falsterbo, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

van Hilvarenbeek naar Falsterbo Zweden

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

20 Juni 2018 | Zweden, Falsterbo

15-06-2018
Rond 10.00 uur zijn we vertrokken.
De reis verloopt voorspoedig tot onder Bremen, door wegwerkzaamheden belanden we anderhalf uur in de file.
We bereiken Sittersen rond 17.15.

Het weer zon soms wat bewolking 25 graden.

16-06-2018

Op tijd weggereden uit Sittersen, toch blijkt het bij Hamburg nog steeds een grote bouwput te zijn, net als in 2016. Wederom in de file.
Ook voor de grens van Denemarken rijden we langere tijd stapvoets.
Intussen is het gaan regenen en niet zo’n beetje ook, het lijken moesson regens, met bakken valt het uit de lucht en dus weer langzaam rijden.
Maar de sfeer is goed in de camper en dus arriveren we iets later dan gepland maar gezond en wel op de camperplaats in Odense.

Het weer; eerst zon, later regen en een onweersklap. Het begint warm zo’n 23 gr, later koelt het af naar ongeveer 18 gr.

17-06-2018

Met de fiets naar de binnenstad Odense gereden. Wat een fantastische fietstocht, eerst door de natuur en later waren we in een mum van tijd in het centrum. De fietspaden zijn hier zeer breed en overal goed aangelegd. Veel fietsers maken hier dan ook gebruik van.
Met het Denemarken boekje lopen we een stadswandeling, waarbij we St Knuds kirke bezoeken, deze koning werd vermoord door de boeren die de steeds hogere belastingen niet meer wilde betalen, later werd koning Knud heilig verklaard?? Letterlijk de rijke stinkerds liggen hier begraven achter smeedijzeren hekken in eiken rijkelijk versierde kisten.
Erg indrukwekkend is de drieluik voor in de kerk, oorspronkelijk gemaakt voor een klooster. Het verbeeld het leven en sterven van Christus en is uit hout gesneden, heel verfijnd.
Het huis van Hans Christiaan Andersen is een museumpje geworden en heel Odense ademt zijn beroemdheid uit. Er zijn verschillende oude vakwerkhuizen, en enkele oude straatjes met arbeiderswoningkjes die te bezichtigen zijn. Na de stadswandeling gaan we terug naar de camper.

Het weer; zon één enkele regenbui ( maar toen waren we binnen) 20 gr.

Maandag 18-06-2018

Van Odense naar ten zuiden van Malmö gereden, we staan vrij op schiereiland Klagshamn.
Een prachtige vrij staanplaats aan het water de Køge bugt.
Van hieruit kijken we op de Sont brug van Denemarken naar Zweden.
We wandelen wat rond en ontdekken een visafslag bij een jachthaventje.
Dus morgen eten we verse vis.

Het weer; bewolkt, soms even zon 17 gr.

Dinsdag 19-06-2018

Na een goede nachtrust fietsen we naar Vellinge. Ondanks dat de fietspaden erg goed zijn is het met de weg bewijzering zeer droevig gesteld. We wilde via verschillende dorpjes terug fietsen, maar doordat er niets was aangegeven, viel het niet mee om de juiste fietspaden te vinden. We besluiten daarom dezelfde weg terug te fietsen.
Bij de visafslag halen we verse kabeljauw. En gaan op het strand zitten.

Het weer; zon, bewolking harde wind 18 gr.

Woensdag 20-06-2018

Aangekomen in Falsterbo, na de middag op de fiets Skanör strand bezocht.
Stranden zijn hier toch wel wat anders dan in Nederland, vaak erg smal, met al snel begroeiing van bomen en struiken. Er zijn nauwelijks duinen.

Het weer zon, bewolkt soms fris 17/ 18 gr