Ales Stenar Kåseberga - Reisverslag uit Ystad, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu Ales Stenar Kåseberga - Reisverslag uit Ystad, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

Ales Stenar Kåseberga

Door: Jeanne

25 Juni 2018 | Zweden, Ystad

Maandag 25-06-2018

Mooi fietsweer vandaag, we bezoeken daarom Ales Stenar bij Kåseberga met de fiets zo’n 20 km verderop.
De tocht gaat vlak langs de kust, waar de berkenbomen tot bijna aan de zee staan, echt heel apart.
Er is gelukkig volop aandacht voor de fietsers zodat we bijna het hele traject via fietspaden naar Kåseberga kunnen rijden.
Ales stenar is een zonnewijzer van 500 tot 1000 jaar voor Chr.
Het bestaat uit grote stenen in de vorm van een Vikingschip.
Het stenen schip is 67 meter lang en 19 meter breed, immens dus.
Het heeft uiteraard met de zonnestanden te maken in het voor en najaar.
Helaas is er in het verleden volop gegraven in en bij dit monument waardoor er weer veel informatie verloren is gegaan, jammer.

Het weer; zon, later bewolkt en toch weer erg koude wind 18 gr.

• 25 Juni 2018 - 15:30

Jeanne En Sjef Van Kasteren:

Even een vraag: wie heeft er net als ik al een een blog bijgehouden. Ik weet namelijk niet meer hoe ik de foto's bij de juiste datum kan plaatsen. Alle foto's komen nu op 21 juni te staan.