Kivik - Reisverslag uit Kivik, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu Kivik - Reisverslag uit Kivik, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

Kivik

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

02 Juli 2018 | Zweden, Kivik

Zaterdag 30-06-2018

We fietsen richting Kivik naar het natuur reservaat Stenshuvuds en komen onderweg langs Kungagraven, dit zijn prehistorische stenen in de vorm van een schip. Ook ligt een steencirkel met in het midden een Runesteen.

In Stenshuvuds aangekomen is er een appelverwerkingsfabriek, die van alles met appels en appelsap maakt ( wijn, cider chutney, siroop, jam, likeur) maar geen appels. Er is een museumpje bij.

Nb deze streek is de fruitstreek, echt ongelooflijk veel boomgaarden, met appels, peren en kersen. Zelfs in de straten staan fruitbomen, dat is nog eens wat anders dan een eik of accacia.)

De wandeling Stenhuvuds is zo’n 5 km een bijzondere afwisselende wandeling, met enkele klimmetjes, maar weer zeer uiteenlopend wat natuurschoon betreft. Bos, heidevelden en de zee. Later in de wandeling komen we bij de steenvelden, waar deze wandeling zijn naam aan te danken heeft. De stenen die we nu zien liggen, lagen na de laatste ijstijd 32 meter onder de zeespiegel. Via een soort park met buitenlandse boomsoorten komen we bij de fietsen.
Een actieve dag 25 km gefietst en 5 km gewandeld, we pikken een terrasje met koffie en pancake.

Het weer zon, 19 gr

Zondag 1 juli.