Christinehof Degeberga - Reisverslag uit Degeberga, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu Christinehof Degeberga - Reisverslag uit Degeberga, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

Christinehof Degeberga

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

09 Juli 2018 | Zweden, Degeberga

Donderdag 05-07-2018

NB: Enkele lezers hebben aangegeven de blog van 4 juli niet te kunnen openen, deze komt er nog een keer op. Graag reageren als er iets is..

We starten vandaag met de grootste waterval van de provincie Skåne, maar ook hier heeft het 2 maanden niet geregend en dus valt er weinig water door de waterval van 23 meter “hoog”. Er is een oude watermolen die langzaam maar zeker gerestaureerd wordt.

We rijden verder naar Christinehof, vlak bij Ardrarum. Christinehof is een kasteel van de gelijk genaamde Christina Piper, gebouwd is 1741. Zij was een zeer vermogende dame, die in dit deel van Zweden veel bedrijven bezat, zoals textiel fabrieken, aluminium fabrieken, kopermijnen, ijzerverwerkingsfabrieken, oost Indische Company en landerijen.
Uiteraard deed ze aan liefdadigheid voor onderwijs, ziekenzorg en de kerk. Ze hielp indien nodig vrouwen aan een baan. Maar was ook zakelijk, ze huwelijkte haar jongste dochter uit, zodat het kapitaal veilig was. Deze dochter was diepongelukkig in haar huwelijk en overleed al op 24 jarige leeftijd. Zelf overleed ze op 79 jarige leeftijd op landgoed Krageholm manor.
Wat ook in haar bezit was.
Er ligt een heel mooi park om dit kasteel en we kiezen één van de routes, veel beukenbomen, smalle wandelpaadjes, en over bruggetjes terug naar de camper.
We overnachten hier op het parkeerterrein

Het weer; voor de middag bewolkt en fris, na de middag erg warm. 27 gr.