Karlshamn naar Ronneby - Reisverslag uit Ronneby, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu Karlshamn naar Ronneby - Reisverslag uit Ronneby, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

Karlshamn naar Ronneby

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

19 Juli 2018 | Zweden, Ronneby

Dinsdag 17 juli van Karlshamn naar Ronneby

We vertrekken van Karlshamn naar Ronneby, eerst zoeken we het informatiecentrum op omdat we gelezen hebben dat hier nogal wat te zien en te doen is.

En inderdaad, de stad Ronneby is in het verleden voor een groot gedeelte afgebrand en de opbouw is nogal chaotisch verlopen, de nieuwbouw bleek helemaal geen aansluiting meer te hebben op de nog overgebleven gebouwen.
Er werd een trap gemaakt tussen oud en nieuw die ook niet past in het geheel.

We bezoeken de Kerk van het Heilige kruis, deze barok kerk heeft nog zeer veel originele elementen ( was niet bij de brand betrokken).
Daarna wandelen we door het oude stadsdeel, en komen bij Möllebackagården.
Een oude watermolen/ handelshuis met woonhuis en winkel die in het verleden werd beheerd door een Nederlander.
Het zeer grote woonhuis is traditioneel ingericht.
Bij de winkel stap je ook zo 100 jaar terug in de tijd.

In de tuin bevind zich het arbeiders huisje, erg klein met toch van alles erin.

In Ronneby was vroeger een emaillen fabriek, er is nu nog een expositie met de huishoudelijke artikelen van toen.
Een film laat zien hoe het ijzer werd bewerkt en door het te emailleren ontstonden de meest uiteenlopende gebruiksvoorwerpen. Veel po’s, emmers, borden, schalen, juslepels schuimspanen en fluitketels werden door half fabricaat geproduceerd.
Het emailleren en de afwerking gebeurde door mensenhanden. Veel herkenning voor ons beide.

We gaan terug naar de camperplaats vlak bij het centrum waar we vannacht verblijven.

Het weer; de voorspelling was regen, maar je snapttum al, bewolkt en warm 30 gr

Om 24.00 uur vannacht was het nog 28 gr. De hele avond met natte washandjes in mijn nek gezeten om enigszins te verkoelen. Om 02.00 uur is het gaan regenen, maar dat gaf weinig verkoeling, het was een tropische nacht…………