Bezoek aan Kvarnholmen kalmar. - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu Bezoek aan Kvarnholmen kalmar. - Reisverslag uit Kalmar, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

Bezoek aan Kvarnholmen kalmar.

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

01 Augustus 2018 | Zweden, Kalmar

Dinsdag 31 juli
We zijn aangekomen op een camperplaats en zien aan de overkant Öland liggen.

Net als Gamla Stad is ook Kvarnholmen een oud stadsgedeelte van Kalmar.

We gaan eerst naar de oudste karpetwasserij van Zweden, ( 1857 )in originele staat.
Het water in de wasserij is zeewater, het zout haalt de kleuren van de vloerkleden op.
We treffen het, want er is iemand vloerkleden aan het wassen, dit is een cultuuractiviteit, die de Zweden al eeuwen doen.

Op een schuine kant worden de vloerkleden geschrobd, met een harde borstel, de kleden worden gereinigd met zeewater en zeep.
Daarna staan er tonnen die een hoge kant hebben, daarin ga je staan, en kun je de vloerkleden uitspoelen zonder zelf in het water te vallen. Echt uniek, nog nooit gezien.

We fietsen verder langs de stadsmuren en komen aan de Kalvaljeren (calvarie) stadspoort. Deze poort werd gebruikt door het leger en gaf toegang naar de haven. In Lilatorget staan de oudste huizen van Kalmar uit 1600

We bezoeken de westerpoort ( Västerport) dit was de hoofdingang van de stad, welke je alleen via een brug kon bereiken.

Het stadsplein ( Stortorget) wordt gedomineerd door de Dom kerk, wederom gebouwd in kruisvorm, Het stadsplein is autovrij en ook dat is best uniek.

We duiken nog ff de zee in.
Vanavond treedt er een band op in het centrum, we gaan luisteren.

Het weer; zon 34 gr.