Bezoek aan Fort Eketorp, fietstocht door Alvaret. - Reisverslag uit Ventlinge, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu Bezoek aan Fort Eketorp, fietstocht door Alvaret. - Reisverslag uit Ventlinge, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

Bezoek aan Fort Eketorp, fietstocht door Alvaret.

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

03 Augustus 2018 | Zweden, Ventlinge

Vrijdag 3 augustus

We vertrekken op tijd en fietsen eerst naar het Fort Eketorp.
Dit Fort is in oude stijl hersteld.

Het Fort werd gebouwd door de bewoners van Öland om zichzelf te beschermen tegen aanvallen, door andere Baltische volkeren. ( 400- 550 na Chr.)
In de middeleeuwen tussen 1170- 1240 werd het fort gebruikt door een militair garnizoen.

Archeologen hebben erg veel luxe sierraden en artikelen gevonden die hier niet voorkwamen.
Ölanders waren Vikingen die op rooftocht gingen in het Romaanse rijk, maar waren ook handelaren, die spullen ruilde en verhandelde.

Dat is ervaringen opdeden tijdens hun reizen, blijkt uit de verstevigde toegang die bestaat uit bogen, wat ze voorheen niet kende. Er zijn restanten gevonden van houten boogconstructies, waar men de stenen bogen mee maakte.

Er waren voorheen twee muren om het fort te verdedigen, nu staat er nog één dikke muur waarover je kunt lopen, de buitenste ring is een ruïne.

Nu worden er allerlei middeleeuwse activiteiten georganiseerd, zoals boogschieten, vechten met knuppel en schild, bordspelen, krachtspelletjes en knopen.

Onderweg komen we uit op een klein stukje spoor met stationnetje. Er liep vroeger een spoorlijn van noord naar zuid Öland.

Via natuurgebied Alvaret fietsen we terug, helaas is alles dood en dor, geen heide, geen groen, geen water in de vennetjes.

Het weer; Zon 31 gr met warme wind, later op de dag kracht 4.

NB; morgen vertrekken we weer en gaan we een aantal dagen vrij staan.