Fietstocht naar ruïnegehucht Dröstorp - Reisverslag uit Eriksöre, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu Fietstocht naar ruïnegehucht Dröstorp - Reisverslag uit Eriksöre, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

Fietstocht naar ruïnegehucht Dröstorp

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

11 Augustus 2018 | Zweden, Eriksöre

Donderdag 9 augustus

We fietsen vandaag een deel van de landelijke fietsroute Ölandsleden.
Deze fietsroute loopt over het hele eiland, wij doen een deel hiervan.

Via verschillende gehuchtjes komen we bij een picknickplaats, gelukkig in het bos, zodat we in de schaduw kunnen zitten, om tussen de middag de boterhammen op te eten.

De route verwijst op een gegeven moment over een bruggetje, we komen in onherbergzamer gebied.
Al snel wordt het weggetje een grove keien pad wat moeilijk fietst.
Volgens de route zouden hier verschillende meren liggen, we zien er niet één.
Dit desolate landschap is kaal, droog en dor en het waait bijna niet, dus echt heel erg heet.

Uiteindelijk komen we bij het ruïne- gehucht Dröstorp, hier stonden 2 boerderijen helemaal ommuurd, gebouwd in 1758.
Er bleek hier te weinig te groeien om goed van te kunnen leven, dus vertrok één familie naar een ander dorp en de ander emigreerde naar Noord Amerika.
Het stond vele jaren leeg. Tot 1838 toen kwam er Anders Boman wonen met zijn vrouw,
hij slachtte zijn vee voor eigen consumptie en er was verder weinig eetbaars. Hij kwam op het slechtte pad en werd veroordeeld voor diefstal en messentrekkerij.
Hij kreeg zes jaar gevangenisstraf in Kalmar Castle.
Vanaf 1897 is het onbewoond. Het staat nu op de lijst van Zweeds cultureel beschermd gebied.

Rond 14.00 uur terug in Bläsinge Hamn bij de camper, hoog tijd om af te koelen in de zee.

Het weer; zon, erg warm 31 gr. weinig wind landinwaarts.
Aan de kust lekker fris.