Van Bläsinge naar Borgholm - Reisverslag uit Borgholm, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu Van Bläsinge naar Borgholm - Reisverslag uit Borgholm, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

Van Bläsinge naar Borgholm

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

11 Augustus 2018 | Zweden, Borgholm

Deze nacht worden we wakker van een korte maar felle onweersbui en regenval, duurde niet langer dan een half uurtje

Vrijdag 10 augustus

We rijden de route vandaag zo, dat we kunnen stoppen bij verschillende bezienswaardigheden.
Als eerste komen we in Lerkaka waar vijf windmolens uit de middeleeuwen naast elkaar staan.
In de glorietijd had Öland 2000 werkende windmolens, nu zijn er nog 400, allen als monument. Öland verbouwd nog steeds allerlei soorten granen.

Aan de overkant van de weg staat een Runensteen, met de originele opschrift.

We rijden door naar het Öland openluchtmuseum. Hier wordt duidelijk weergegeven hoe er vroeger gewerkt en geleefd werd. Duidelijk is het verschil tussen gegoede boeren en arbeiders.
De meeste gebouwen komen uit de 18-de en 19-de eeuw, er is veel aandacht voor werktuigen en gebruiksvoorwerpen.

De koeien werden afgescheiden door platte stenen, ze maakte dus gebruik van de natuur.
Ook een gewelf helemaal gemaakt van steen maakt indruk.

Ze laten zien dat er steeds vernieuwingen plaatsvonden zodat het steeds handzamer werd.
Karren voor paarden en ossen werden later door een tractor getrokken.
Met de hand oogsten werd overgenomen door een combine.

De volgende stop is bij Ismantorp fort.
Voor we bij het fort aankomen vind Sjef een kei, met versteende fossielen, zomaar op het wandelpad..
Dit fort is gebouwd in dezelfde stijl als Gåborg en Eketorp, ook weer gebouwd tussen 300 en 600 na Chr.
Het is geïnspireerd op een Romeins kamp.
Waarschijnlijk was het een militair trainingskamp geweest, maar ook een ontmoetingsplek voor handel en opslag van geplunderde goederen.
Er stonden 95 gebouwen binnen de muren, woningen lagen in het midden. De stallen en schuren tegen de buitenmuren. Er waren negen ingangen, elke ingang werd naar een god vernoemd, dit was een bijgeloof. Het fort was niet verdedigbaar door zoveel ingangen, maar dat leek van ondergeschikt belang.

Per toeval passeren we een monument aanduiding waar we even gaan kijken, het blijkt een drieluik van de oppergod Odin te zijn.
De stenen zijn gedenkstenen, de grootste drieluik stenen van Öland.
De omschrijvingen verwijzen naar Noa’s Ark even verderop.
Laten we daar ook maar gaan kijken… nu we er toch zijn….

Ark van Noa blijkt een op ware grootte, in stenen gelegd schip te zijn, met aan het eind een roer rechtopstaand. In het midden een steen.
We vermoeden dat hier een belangrijk persoon is begraven.
Het weer; bewolkt, 27 gr. Benauwd.