Fietstocht van Langhammars, via Digerhuvuds, naar - Reisverslag uit Fårösund, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu Fietstocht van Langhammars, via Digerhuvuds, naar - Reisverslag uit Fårösund, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

Fietstocht van Langhammars, via Digerhuvuds, naar

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

30 Augustus 2018 | Zweden, Fårösund

Zondag 26 augustus

Vanmorgen de boot van Fårösund naar het eiland Fårö genomen ( waar het centrum ook Fårö heet, om het gemakkelijker te maken)
Een tochtje van 15 minuten, we hebben gelukkig voldoende voedsel ingeslagen, want op het eiland Fårö zijn geen supermarkten.

We parkeren bij Langhammars hammaren, waar raukar te zien is. Het steen fenomeen zoals we afgelopen maandag ook hebben gezien.
Ontstaan doordat eeuwenlang het water over en tegen de rotsen slaat, zachte steensoorten wegslaat waardoor hard gesteente overblijft.
Hierdoor zie je ook dat de zeespiegel veel hoger is geweest dan nu.
Hier zien we gezichten in de sculpturen, erg mooi, en indrukwekkend groot.

We gaan fietsen en rijden naar Digerhuvuds, een vissersverblijfplaats.
Onderweg zien we golfslagen van de zee in het landschap.
De vissersverblijfplaats is van de 18de eeuw en werd gebruikt om te wachten op andere vissers die nog moesten komen.
Ze maakte vuur in grote korven, die ze omhoog lieten, zodat de vissers op zee de haven zagen.
Bij slecht weer waakte men in de hutjes over de boten en netten.
Veelal waren het boeren die viste om aan voedsel te komen, de vangst was in de 18de eeuw haring, die werd gezouten ( pekelen) zodat dit het hele jaar gegeten kon worden.
Later gingen ze op zalm jagen en werden ze van boer; visser.

In Fårö stoppen we voor een bakse koffie bij Ingrid Bergman (actrice) museum.
Op de terug, zien we de typische molen en schuur van Fårö eiland.

We overnachten op de parkeerplaats bij Langhammars hammaren.

Het weer; zon, half bewolkt 17 gr.

• 30 Augustus 2018 - 19:02

Jeanne En Sjef Van Kasteren:

Een foutje ontstaan in de tekst namelijk Ingrid Bergman is niet de actrice die hier bedoeld wordt.
    Ingmar Bergman is een regiseur die hier filmopnames heeft gemaakt op Fårö.
    Excuses.