stadswandeling Visby - Reisverslag uit Visby, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu stadswandeling Visby - Reisverslag uit Visby, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

stadswandeling Visby

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

03 September 2018 | Zweden, Visby

Maandag 3 september

Gisteren is Huub gearriveerd en met z’n drieën wandelen we een route door Visby.

We starten bij de kruittoren, waar ook één van de toegangspoorten is.
In een middeleeuws stadje zijn ook de mooie pandjes en huizen een bezienswaardigheid, ze worden dan ook veelvuldig gefotografeerd.

Zoals ik eerder al schreef zijn/waren er 11 kerken waarvan 10 een ruïne, dat gaan we vandaag dus zien…

Opmerkelijk zijn de St. Hans en St. Peter kerken, nu ruïnes.
De St. peter kerk die in de 12de eeuw gebouwd werd, was na verloop van tijd te klein en men besloot de St. Hans kerk ertegenaan te bouwen.
Beide zijn in verval geraakt tijdens de reformatie in de 16de eeuw.

Het marktplein Stora Torget, straalt levendigheid uit, wat veel toeristen trekt.
Cafeetjes, marktkraampjes en leuke winkeltjes.

De Catharina kerk, nu een ruïne, was in de middeleeuwen erg mooi gedecoreerd.
Deze kerk lag tegen het gerechtsgebouw aan en er liep ten noorden van de kerk een smal pad richting de executieplaats. De Franciscanen hadden hun klooster bij deze kerk.

De Maria domkerk is de enige kerk die nog intact is. Met mooi houtsnijwerk boven het altaar.

Het kapittelhuis, geeft niet duidelijk zijn ware bewoners of functie weer, men gaat ervan uit dat het een huis verbonden met de kerk was, maar men weet niet of er paters of nonnen gewoond hebben in het verleden.

De Clemens kerk ( ruïne) was een Romaanse kerk gebouwd in de 12de eeuw.
Clemens kerk is vernoemd naar paus Clemens 1 die met gewichten om zijn nek in de zee is geworpen en daarna de patroonheilige van de zeevaarders is geworden. Wel vervelend om zo een patroonheilige te mogen worden, je moet er eerst voor verzuipen.

De Drotten kerk ( ruïne) genoemd naar een oud Noors woord de regelaar van God.

Tijdens de wandelroute passeren we regelmatig grote pakhuizen zoals hier in de Hästgatan.
Visby was erg welvarend, daarvan zien we overal de sporen.

Een hele mooie wandeling, en een leuke dag gehad.

Het weer; zon, soms bewolking 17 gr.