Bezoek aan zuid Gotland - Reisverslag uit Burgsvik, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu Bezoek aan zuid Gotland - Reisverslag uit Burgsvik, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

Bezoek aan zuid Gotland

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

07 September 2018 | Zweden, Burgsvik

Donderdag 6 september

Huub heeft een mooie foto van ons gemaakt en die mag in de blog..

We bezoeken vandaag het zuide- westelijke deel van Gotland. Vooraf hebben we enigszins uitgezocht wat we willen zien, maar komen we onderweg iets interessants tegen dan stoppen we.
Ons eerste bezoek is aan een stenen schip in Gnisvärd, er liggen maar liefst twee schepen en een steencirkel op deze locatie.
Heel bijzonder is de Runesteen die bij één van de stenen schepen staat, met duidelijke tekens en een slang.

Omdat we verder en niet terug rijden naar de hoofdweg komen we in vissersstation Kovik.
Hier staan overal stokken op het binnenpleintje, we weten eigenlijk niet waarvoor ze dienen; om de netten of de vis te drogen… ?

Uiteindelijk komen we toch weer op de hoofdweg en zien we een monumentaanduiding zullen we kijken, jaaa we gaan kijken.
Het blijkt een openluchtmuseumpje te zijn, weliswaar gesloten, maar we kunnen volop rondkijken: huisjes, visser stations, boothuizen, kapelletje en een vuurkorf als scheeps-baken. Mooi, we gaan weer verder.

Per toeval rijden we langs een stenen schip in Gannarve, deze ligt pal aan de weg, en is ontzettend mooi en compleet.

Ook de volgende monument aanwijzing volgen we en komen bij Petes, een boerderij die erg afgelegen ligt en vroeger dan ook helemaal self suported was. Eigen, groente, fruit, vlees, en kleding van schaapswol en linnen. Soms woonde er meerdere gezinnen in zo’n boerderij.

In Burgsvik komen we bij een boerderij, waarvan alle daken zijn bedekt met ag, dit is een grassoort die allen op moerasstukken aan zee groeit. Vroeger werd het met een zeis gemaaid, tegenwoordig gaat het machinaal. Het natte gras gaat zo op het dak en daarna droogt het op. Ag werd eigenlijk alleen gebruikt op schuren en stallen.
Het was een hels karwei om zo het dak te bekleden, iedereen in de buurt hielp dan ook mee.

Op de planning staat een steengroeve museum bezoeken. Als we aankomen blijkt deze gesloten, maar omdat alles buiten is kunnen we vrij rondlopen. De beheerder komt aanrijden en vraagt ons in de hal te komen kijken. Hij verteld dat hier een zachte steensoort gewonnen werd.
Vele paleizen, kerken, en gebouwen zijn opgesierd door deze steenmijn.
De stadsmuren van Visby zijn opgetrokken met stenen uit deze streek.
De massa productie was veelal gericht op wetstenen om messen, zeisen en bijlen te slijpen.

Het hele nuttige leuke dag gehad.
Het weer zon, soms een wolkje 20 gr.