van Backåkra naar Ö Hoby - Reisverslag uit Backåkra, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu van Backåkra naar Ö Hoby - Reisverslag uit Backåkra, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

van Backåkra naar Ö Hoby

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

02 Juli 2018 | Zweden, Backåkra

Woensdag 27-06-2018

We gaan naar het museumhuis van Dag Hammerskjölds in Backåkra.
Dag Hammerskjölds was Secretaris Generaal van de Verenigde Naties van 1953 tot 1961. Het blijkt een zeer indrukwekkende man te zijn geweest, die dicht bij de mensen stond en op kwam voor de kleinere landen. Hij kon bruggen bouwen tussen landen met problemen, in gesprekken kreeg hij veel voor elkaar.
Zijn meest succesvolle acties zijn: het vrij krijgen van Amerikaanse gevangenen in China die in oorlog was met Korea, en het realiseren van het Suezkanaal. Echter Rusland was helemaal niet gecharmeerd van Dag Hammerskjölds en liet dat in de overleggen duidelijk merken.
In 1961 net voor zijn dood ontvangt hij de nobelprijs voor de vrede.
Want in 1961 verongelukt het vliegtuigje waarin hij zit op mysterieuze wijze boven Kongo.
Wanneer Zweden de toedracht wil onderzoeken worden ze niet toegelaten daar waar het vliegtuig gecrasht is. Zijn museumhuis heeft hij nagelaten aan Zweden, en is open voor publiek.

Via Sandhammaren waar we naar een vuurtoren uit 1860 en de reddingsbrigade post uit 1892 bekijken rijden we naar Ö Hoby, ( maar eerst gaan we even op het strand zitten)

We gaan verder via Ö Hoby naar Glimmingegehus uit 1500. De burcht is gebouwd door een Deense admiraal Jens Holgersen. Het is een erg mooi burchtmuseum, dat perfect laat zien hoe er in die tijd geleefd en gewerkt werd. Er is een ongelooflijk grote “balzaal” maar ook ruimtes voor de dames van het huis en een kapel. Vernuftig was het feit dan de bouwers over de warmtestromen vanuit de keuken naar de ruimtes erboven hadden nagedacht. (circulatiesysteem) Natuurlijk was er volop aandacht besteed aan de verdediging van deze burcht. We overnachten op het parkeerterrein.

Het weer, zon en lekker warm 19 gr.