bezoek aan Ronneby Brunnspark - Reisverslag uit Ronneby, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu bezoek aan Ronneby Brunnspark - Reisverslag uit Ronneby, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

bezoek aan Ronneby Brunnspark

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

19 Juli 2018 | Zweden, Ronneby

Woensdag 18 juli

Voor de middag regent het dus blijven we binnen.
Na de middag is het droog en we gaan naar Ronneby Brunnspark.
In 1705 is hier een bron gevonden die al snel populair werd om van te drinken en in te baden.
In 1873 bouwde men een spa welness, kuuroord en sanatorium voor de beter gesitueerde.
In 1897 werd er een hotel en paviljoens bij gebouwd, en opvallend is de mooie architectuur van alle gebouwen, het lijkt bijna sprookjesachtig.
Een arts beoordeelde toen of je Spa water moest drinken, baden van spawater moest nemen, of kon genezen door de frisse lucht, of een combinatie van deze drie nodig had.
Voor mensen die frisse lucht nodig hadden waren er overkapte buitenruimtes waar ze met bedden onder konden liggen.

Er lag toen al een heel mooi natuurgebied achter de bron.
Later is er een Japanse en meditatietuin aangelegd.
We kiezen een wandeling uit door het bosgebied achter het sanatorium, echt prachtig.
In 1939 ging het Spa resort failliet, en in 1985 is door gemeente Ronneby de gebouwen en het park gerestaureerd.
Vanaf toen is het zeer geliefd bij bezoekers en toeristen.

Ik ga even zwemmen bij het sanatorium, want het blijft warm.

Het weer, eerst regen later bewolkt maar droog, in de avond weer regen 26 gr.