Zuid Öland Långe Jan - Reisverslag uit Ventlinge, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu Zuid Öland Långe Jan - Reisverslag uit Ventlinge, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

Zuid Öland Långe Jan

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

02 Augustus 2018 | Zweden, Ventlinge

Donderdag 2 augustus

Ondanks dat het warm waait gaan we fietsen, want het is zwaarbewolkt, heerlijk.

Ons doel vandaag is de vuurtoren Långe Jan.

Eerst stoppen we bij een grafheuvel uit de ijzertijd. De doden werden in die tijd gecremeerd en de urn met persoonlijke bezittingen werd in een grafheuvel van leisteen bijgezet.

Koning Karel X Gustav bouwde in 1653 een muur van 4.611 meter lang, dwars over het zuidelijk deel van Öland.
Het uiterst zuidelijk deel van Öland was en is Koninklijk gebied.
Karel X Gustav had herten uit Engeland over laten komen om op te jagen.
Echter de herten aten de oogst van de boeren op die iets noordelijker woonde.
Dus liet de koning een muur bouwen door diezelfde boeren, om de herten tegen te houden en ook om te laten zien wat zijn eigendom was.
Maar de herten lieten zich niet tegen houden en sprongen over de muur……..

We komen bij Koningsstenen (Kungstenarna) deze begraafplaats is uit de ijzertijd 450 tot 880 na Chr.
De twee staande stenen worden koningsstenen genoemd. Oorsprong ligt in een legende over twee koningen..?
De platte steen wordt over het graf gelegd als sluitsteen.

Helemaal op het uiterste puntje van Zuid Öland staat de vuurtoren Långe Jan.
Er is een natuur-bezoekerscentrum met de vogels die hier gespot worden.
Er staan overal mensen met telelenzen om vogels te fotograferen en/of te tellen.
We beklimmen de vuurtoren, en hebben een prachtig uitzicht over een deel van het eiland en de wadden met heel veel vogels en zeehonden.

Via een andere route rijden we terug, onderweg liggen de rollen strooi als kunstwerken op de velden, Sjef ziet er meteen bijzondere kunst in, dus hup ik op zo’n grote rol strooi, als strooimeidje.

We passeren een leisteengroeve, hier wordt nog volop leisteen bedelft, vele bevatten fossielen, en ja hoor, we vinden er een met schelpen.

Het weer; zwaar bewolkt, 30 gr. Later zon.