bezoek aan de koninklijke tuinen Borgholm - Reisverslag uit Borgholm, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu bezoek aan de koninklijke tuinen Borgholm - Reisverslag uit Borgholm, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

bezoek aan de koninklijke tuinen Borgholm

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

16 Augustus 2018 | Zweden, Borgholm

Maandag 13 augustus

Solliden Palace is al generaties lang het zomerverblijf van de koninklijke familie.

Het paleis is gebouwd door Koningin Victoria in 1906 waarin zij zich liet inspireren door de Italiaanse architectuur.

De tuinen zijn opengesteld voor publiek, ook nu het koninklijk paar aanwezig is in hun paleis.

Bij aankomst worden we verwelkomd door een bodygard, die ons uitbundig begroet.
Wanneer hij doorheeft dat wij uit Nederland komen heeft hij twee zinnen die hij uitspreekt in het Nederlands; “Hé lekker ding, en neuken in de keuken”. Zo, daar kun je mee thuiskomen…

Uit verschillende landen zijn er voorbeeld tuinen aangelegd zoals; Italiaanse siertuin, Engels park, Nederlandse rozentuin, Noorse rotstuin.

Het koningspaar stelt een deel van hun tuin ter beschikking aan tuinontwerpers, zij mogen hierop een tuintje aanleggen. Het koningspaar beoordeeld de mooiste tuin, wanneer alles in bloei staat. We hebben één van de tuinen gefotografeerd die op ons de meeste indruk maakte.

Deze middag is er regen voorspeld, maar daar komt gelukkig niks van uit.
We fietsen daarom een gedeelte van de Ölandleden.
De route komt langs leisteen, zo hoog dat het een muur lijkt, wat erg indrukwekkend is, toch ff een kiekje maken..
Verder een landelijke route, langs vele, intussen, afgemaaide graanvelden.

Het weer; eerst zon, later half bewolkt 18 gr. Frisse wind.