Rondtrip Färö - Reisverslag uit Fårösund, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu Rondtrip Färö - Reisverslag uit Fårösund, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

Rondtrip Färö

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

04 September 2018 | Zweden, Fårösund

Dinsdag 4 september

Vandaag trekken we er met z’n drietjes op uit om de highlights in Färö te bezoeken.

Als eerst stoppen we bij kalkovenmuseum, op Gotland, hier werd in het verleden kalk gebrand, om deze later te gebruiken op akkers, in de wegen en huizenbouw.
Het vervoer van de groeve naar de ovens verliep over smalspoor.
Na de verbranding ging het product via smalspoor naar de schepen.
We zijn buiten het seizoen, en alles is helaas gesloten.

We steken met de boot over naar Färö.

Bij Lansa gaan we kijken naar een vuurtoren eiland, waarbij de vuurtoren inderdaad op een heel klein eilandje in de zee staat, verderop in de zee staat nog een oude vuurtoren, is nog net te zien rechts op de foto.

Bij onze tocht richting Raukar komen we langs een heel bijzonder mooi meer, lichtgroen water gekleurd door de kalk en doordat het zuurstofarm is. Het lijkt bijna de bleu lagoon..

Maar een echt hoogtepunt zijn de raukar bij Gamle Hamn. Deze raukar lijkt, jawel, op een hond, zie je het ook??
Fantastisch dat zoiets door de natuur gerealiseerd kan worden.

Gamle Hamn was in de Vikingtijd een belangrijke haven, welke in de loop der jaren is dichtgeslibd.
De 15 Viking graven die gevonden zijn lagen bijna op het strand.
Er zijn resten van een kerk en kapel gevonden uit de middeleeuwen.

Het vissersstation is ook weer de moeite waard.

Huub maakt een hele mooie foto van ons bij de raukarstenen in Langhammers Hammaren.

Het weer; zon, half bewolkt, 20 gr soms wat fris.