Van Bojökloste naar Kristianstad - Reisverslag uit Kristianstad, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu Van Bojökloste naar Kristianstad - Reisverslag uit Kristianstad, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

Van Bojökloste naar Kristianstad

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

09 Juli 2018 | Zweden, Kristianstad

Zondag 08-07-2018

Na een kort nachtje ( er was een bruiloft, met tonke-ketonk muziek tot 03.00 uur ) gaan we naar Kristianstad. We parkeren op de camperparkeerplaats bij de ijshockeyhal en gaan met de fiets het centrum in. Christiaan ꓲꓦ van Denemarken stichtte deze stad als grensvestiging van zijn rijk. Echter was de stad maar een paar honderd meter breed. Het werd een garnizoen, industrie en handelsstadje. Drie Nederlandse ingenieurs voerden de aanleg van de stad uit.
De Trefaldighetskyrkan uit 1628, is sober.
We wandelen langs rivier de Helge naar Utemuseum Kanalhuset, een infobord met uitkijk over het moerasgebied rondom de stad. Water is altijd erg belangrijk geweest voor Kristianstad.

De watertoren is helaas niet meer te bezichtigen, wel vinden we restanten van de Noord poort, waar zowel onderdoor gevaren kon worden als met paard en wagen eroverheen gereden.
Verder zijn er helaas niet veel oudheden meer te vinden in Kristianstad.
In het stadsmuseum is een mooie expositie over Kristianstad in vroegere tijden, toen hier nog bos was, en de bevolking zich ontwikkelde tot boeren, jagen en handelen.
Er is een gedeelte ingericht als film museum, en als het bewerken van tuinkruiden en hop voor het brouwen van bier.

Het weer, meer bewolking, wat frisser, 25 gr.

Maandag -09-07-2018

Rustdag