Vervolg reis naar Steinkjer bij Trontheim - Reisverslag uit Steinkjer, Noorwegen van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu Vervolg reis naar Steinkjer bij Trontheim - Reisverslag uit Steinkjer, Noorwegen van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

Vervolg reis naar Steinkjer bij Trontheim

Door: Sjef

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

26 Mei 2016 | Noorwegen, Steinkjer

Dinsdag 24 mei
We gaan vandaag wandelen vanaf een parkeerplaats naar de Kongsvold Fjellstue.
Eerste brengen we de fietsen naar de Kongsvold Fjellstue en rijden dan terug naar de parkeerplaats aan de E6 om weer een stuk van de pelgrimsweg te bewandelen (ongeveer 5 a 6 Km).
Het eerste uur is klimmen, en ja hoor nadat er geen bomen meer staan ploeteren we weer door de sneeuwvelden en spontaan ontstane stroompjes. Ook de stroompjes zijn een hindernis want ze stromen erg snel en je moet over de keien in de stroom naar de overkant.
Op het hoogste punt van de wandeling hebben we een fantastisch uitzicht.
Hierna dalen we af naar de Kongsvold Fjellstue, en als die in het zichtveld komt, ziet Jeanne in de verte twee Moskusen ( musk ossen ) lopen. Deze lijken op bizons. Je moet bij deze beestjes minimaal een afstand van 200 meter aanhouden, omdat alles wat ze zien beschouwen ze als de vijandig.
Daarna rijden we naar Oppdal, om het houten kerkje uit 1651 te bekijken en de preekstoel.
Ten slotte gaan we naar Berkåk om daar te overnachten.

Donderdag 26 mei.
Een reis- én cultuurdag wordt het vandaag.
We bezoeken het Nationale Kulturesenter in Stiklestad (informatie m.b.t. het sneuvelen in 1030 van Koning Olav 2 bij een veldslag in het Verdal tegen een leger van boeren).
Olaf II Haraldsson (ca. 995 - Stiklestad, 29 juli 1030) was koning van Noorwegen.
Na vele omzwervingen door Europa, liet Olaf zich dopen in Rouen.
In 1016 versloeg hij zijn laatste tegenstanders bij Nesjar (bij de ingang van het Oslofjord) en riep zich uit tot koning van Noorwegen. Olaf bekeerde een groot deel van Noorwegen en Ijsland tot het christendom en kreeg hierdoor voor elkaar dat er één Natie ontstond. In de Slag bij Stiklestad werd Olaf door een lokaal leger verslagen en gedood. Olaf werd op het slagveld begraven en later herbegraven in de Nidaros-domkerk in Trondheim. Niet lang na zijn dood, werd hij heilig verklaard en geldt hij als Olaf de Heilige.
Hierna rijdt Jeanne naar de eindbestemming van vandaag, Steinkjer. Hier blijven we twee dagen op een camping staan om een beetje uit te rusten.

• 31 Mei 2016 - 11:08

Rob Elberts:

Hoi samen,

Ik zie dat het tot op heden geheel naar wens gaat, jullie hebben een mooie reis tot nu toe denk ik zo.
    Hier alles kits, vrijdag 27 mei bruiloft van Dennis gehad, heel mooi weer en een goed georganiseerde dag.
    Je wordt even stil als je zoon bij zijn speech vol schiet om zijn pa en moe te bedanken..

Groetjes!
    Robbie