Van Ovre Ardal naar Kongsvegen ( koningsweg) - Reisverslag uit Øvre Årdal, Noorwegen van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu Van Ovre Ardal naar Kongsvegen ( koningsweg) - Reisverslag uit Øvre Årdal, Noorwegen van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

Van Ovre Ardal naar Kongsvegen ( koningsweg)

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

23 Mei 2016 | Noorwegen, Øvre Årdal

Zaterdag 21 mei
Ton en Petra Verheijden zijn in de buurt van Øvre Årdal en komen een bakske koffie drinken.
Zij gaan verder naar Ålesund, wij gaan vanmiddag een wandeling maken in Semsdalelvi. Eerst rijden we met de camper over een zeer smalle grit weg, met zeer steile haarspeldbochten tot bovenaan de bergtop. Hier begint er een wandeling richting Kettle.
Overal komen de watervalletjes naar beneden en dus is het wandelpad soms meer een water-stroompje dan een voet pad.
Hogerop komen we in de sneeuw, via een ander pad lopen we terug naar de camper.

Zondag 22 mei.
Na afscheid te hebben genomen van Eugene en Helene. Vertrekken we richting Trontheim.
We rijden over weg 55, 53 en 15 dwars door de Jotunheimen.
De natuur onderweg is al duidelijk anders, de bergen zijn meer afgeplat en minder onherbergzaam en ruig. Er is veel mos, berkenboompjes en ongelooflijk veel smeltwater.
Het regent zeer regelmatig en soms komt er een wolkendek opzetten, wat iets mysterieus heeft.
Af en toe rijden we langs muren van sneeuw. Al met al een bijzondere natuurervaring.

In Otta gaan we de E6 op. richting Hjerkinn.

Maandag 23 mei.
We wandelen vandaag van Hjerkinn naar Grønbakke, een gedeelte van de Kongvege
( koningspad) zo’n 7 km. Over het pelgrims pad.
We brengen eerst onze fietsen naar het eindpunt, een parkeerplaats onder Kongsvold Fjellstue.
We rijden terug naar Hjerkinn en starten de wandeling.
Na een lange gestage klim komen we boven de boomgrens op 1210 mtr. Het waait er ontzettend koud, en op veel plaatsen ligt nog sneeuw. Hier krijgen we ook een ander panorama te zien en daar gaan we dan ook een selfie maken.
Dit is wel erg grappig want Jeanne gaat naar een plekje om te poseren en in het sneeuwveld zakt ze tot haar knieën in de sneeuw. Als het fototoestel is ingesteld ren ik naar Jeanne, en als ik naast haar sta zak ik ook weg en ben even groot als ons Jeanne. We hebben er erg om gelachen.
Na de top dalen we af naar de parkeerplaats die we in de verte zien liggen, maar tot onze verrassing liggen er wel een stuk of 8 sneeuwvelden waar we door moeten en wegzakken tot onze knieën. Dit is wel een rare ervaring.
Uiteindelijk, nadat we ook nog over een klein wild stromend riviertje moesten springen, komen we aan bij de fietsen.
In Nederland krijg je het niet voor elkaar, maar wij fietsen 10 Km terug over de E6, met onze E-bikes circa 30 minuten en in die tijd hebben ons 20 auto’s gepasseerd, ook dat is onvoorstelbaar.
We hebben een erg leuke dag gehad.

• 23 Mei 2016 - 22:03

Hannita:

Wat 'n kilometers krijgen jullie zo in de benen zeg! Krijgen de onderdanen ook op zijn tijd een lekkere massage Jeanne :-)
    En ik zie dat al helemaal voor me, Sjef rennend door de sneeuw om opdat voor jullie selfie te zijn zakt ie zo een meter de sneeuw in haha...

• 25 Mei 2016 - 20:24

Francis & Lucien:

Erg grappig zeg! Dat Sjef zomaar een halve meter kleiner wordt! Eindelijk, kun je Sjef ook eens recht in de ogen kijken!

Groetjes!

• 25 Mei 2016 - 22:11

Betsie:

Ha die globetrotters,
    wat een verschil: van Jeannie in de korte broek naar Jeannie dokkelend in de sneeuw!
    Jullie rijden steeds meer naar het noorden, neem ik aan?
    Jaloersmakend mooie foto's. Wat een schitterend land is het toch!
    Dikke knuffel uit Rekken van Betsie en (bijna) pensionado Peter.

• 01 Juni 2016 - 23:54

Rien En Rosita:

Leuk verslag vol verrassingen en te gekke foto's. Wat een enerverende vakantie, fijn dat jullie het zo goedmaken. Groetjes van jullie överbuurtjes