van Henningsvær naar Stamsund - Reisverslag uit Stamsund, Noorwegen van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu van Henningsvær naar Stamsund - Reisverslag uit Stamsund, Noorwegen van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

van Henningsvær naar Stamsund

Door: Sjef en Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

26 Juni 2016 | Noorwegen, Stamsund

Dinsdag 21 juni;

Vandaag zijn we wat vroeger op dan gewoonlijk (om kwart over 8. Normaal worden we rond 9 uur wakker).

Men voorspelt na de middag weer een regenachtige dag, dus we gaan Henningsvær, een pittoresk vissersdorpje bezoeken, nu de zon nog schijnt, en tevens bezoeken we een museum / kunstgalerie.
Waar schilderijen hangen met voorstellingen hoe de vissers leefde.
Er is een diavoorstelling over de Lofoten, erg mooi.

Inderdaad tegen het eind van de voormiddag begint het te druppelen.

We lunchen in het dorpje en rijden daarna naar Hov op het eiland Gimsøya. Hier willen we gaan fietsen, maar de regen zet gestaag door en we besluiten om het fietsen uit te stellen tot morgen.

We zoeken een slaapplaats bij de parkeerplaats én het begin van een wandeling naar de bergtop Hoven (368 mtr).
Het is midsommer vandaag maar dat regent weg…..

Woensdag 22 juni;

Vannacht heeft het flink gestormd, en we hebben hierdoor iets minder geslapen. Onze camper beweegt dan toch meer dan ons thuis.

We gaan fietsen, het is droog en het zonneke schijnt, we rijden gedeeltelijk rond het eiland Gimsøya.
Daarna vertrekken we naar het eiland Vestvågøya en stoppen bij het plaatsje Eggum, onderweg zien we de wolken rond de bergen hangen wat een erg mystiek beeld geeft.
We stoppen onderweg bij een view point langs de weg met een prachtig uitzicht over een baai.
De camperplaats in Eggum is bij een voormalig radarstation uit de Tweede wereldoorlog, waarmee men de konvooien op Moermansk kon volgen. Een gedeelte van de ombouw en het station zijn nog intact.

We staan met de camper bijna aan zee.
We halen de fietsen eraf en rijden naar een uitzichtpunt in Eggum.
Net voor het gaat regenen zijn we weer terug.

Wanneer het in de avond weer opgeklaard is, lopen we een stukje over een natuurpad langs de zee.

Donderdag 23 juni;
We wandelen vanaf de camperplaats naar de vuurtoren een wandeling van ongeveer 6 km. tenminste dat is de bedoeling.
Het is een erg gave wandeling, veelal langs de kust, wel veel klimmen en klauteren maar dat is in het begin nog goed te doen.
Wanneer we ongeveer ¾ deel gelopen hebben wordt het pad steeds gevaarlijker, het hoogveen is glad de rotsen om over te klimmen steeds hoger.
We besluiten om niet tot de vuurtoren te gaan maar om te keren.
Het uitzicht over de zee en bergen is echt schitterend, maar we gaan niet ons leven wagen…

We vertrekken uit Eggum en gaan naar het Vikingmuseum in Borg, en soort hele grote boerderij van wel 83 mtr. lang, hierin woonde de Chief, een soort landsheer.
Vermoedelijk woonde hier ook zijn staf en werden er regelmatig collega Chiefs uitgenodigd.
Er was onderling nogal wat rivaliteit onder de Chiefs, omdat er zeer veel kleine landsgebieden waren.
Uiteindelijk werden ze allemaal overgenomen door koning Olaf, echter de Chief van Borg heeft koning Olaf vermoord en opstand gepleegd. Hij kon na de moord op koning Olaf niet meer in deze omgeving blijven
en emigreerde naar Ijsland.

Zijn dochter gaat na zijn overlijden terug naar Borg en treedt in het huwelijk met de zoon van de dan regende Chief en wordt zo de volgende generatie heersers van de omgeving.
In deze boerderij ontmoetten we een Nederlandse archeoloog, die uitleg geeft over gebruiksvoorwerpen uit die tijd, zoals leren schoeisel, tassen, bogen maken en gebruiken.
We wandelen door naar een smidse en een “echte” vikingboot.

We vinden een camping boven Stamsund.

Zaterdag 25 juni;
Een mooie fietstocht naar Stamsund, net voor Stamsund liggen er tientallen eilandjes voor de kust. Elk eilandje heeft een vuurtorentje, mooi om te zien.
Na een bakske koffie in het centrum fietsen we over het andere deel van het schiereilandje weer terug naar de camping.
Het is weer erg koud, met de wind uit het N.W.N.

Zondag 26 juni;
Om 11.00 uur starten we de wandeling naar de top van de Kartstaven op 520 mtr. hoogte.

Via de Steinheia van 352 mtr. lopen we verder omhoog.
Het is een vrij gemakkelijke wandeling, die geen extreme hoogteverschillen heeft.
De uitzichten zijn echt adembenemend, we kijken over de Skifjorden naar de zee.
We passeren regelmatig meertjes en enkele sneeuwvelden.

We besluiten om niet naar de volgende top van Blåtinden te lopen ( 604mtr) dit is nog zeker anderhalf uur enkel klimmen.

We gaan terug en zijn toch wel moe maar zeer voldaan om 15.00 uur op de camping.
Het zonnetje schijnt en het is zo’n 14 gr. Maar nu voelt het warmer….

• 27 Juni 2016 - 12:34

Nel:

He klimgeiten,
    Jullie maken hele mooie tochten. Geniet ervan. De Lofoten lijkt me echt adembenemend mooi. En weer een mooie foto in de sneeuw, brrrr.
    Tot het volgende verslag, ik kijk er al naar uit.
    Oh ja, onze Jan heeft via de Kemelapp een filmpje doorgestuurd van een kunst tentoonstelling in de kerk van Esbeek, echt gaaf. Misschien hebben jullie dit ook gehad?
    Lieve groetjes.

• 29 Juni 2016 - 15:06

Rien En Rosita:

Het is geweldig wat jullie allemaal meemaken. Het ziet er fantastisch uit, maar wel veel kerkjes, musea ed. Straks kunnen jullie een toeristische rondleiding in Noorwegen arrangeren met de hele familie.
    Ik zie sjan met korte broek op de foto en ook melden dat jullie langs sneeuwvelden komen. Ligt kou en aangenaam warm daar zo dicht bij elkaar?
    Wij sudderen hier op het gement gewoon verder. Geen echte bijzonderheden. Het is geen lekker weer, maar morgen kunnen we misschien weer buiten zitten. Hier zijn geen hagelstenen als tennisballen gevallen zoals onder Eindhoven met 500 milj schade maar wel flinke hoosbuiten.
    Mijn vijver is nu een sprookje met bloeiende waterlelies e.a. Op zijn moois, dat moeten jullie dan weer missen.
    Wij denken aan jullie, een groet en een kus.
    Rosita en Rien