bezoek aan Skäftekärr en Raukar - Reisverslag uit Byxelkrok, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu bezoek aan Skäftekärr en Raukar - Reisverslag uit Byxelkrok, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

bezoek aan Skäftekärr en Raukar

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

25 Augustus 2018 | Zweden, Byxelkrok

Maandag 20 augustus

Vannacht heeft het geregend, en meteen zien we de natuur groener worden.
Onvoorstelbaar hoe snel deze zich hersteld.

Eergisteren hebben we het noordelijkste puntje van Öland bezocht en hebben we alles gezien wat we wilde zien en nog veel meer.
We hebben dan wel een soort planning gemaakt, maar de info die we hier kregen en vonden hebben we er telkens tussenin geplaatst.

Vandaag gaan we naar Skäftekärr een prehistorisch museum uit de ijzertijd.
Als we aankomen lopen de mensen in prehistorische klederdrachten, zo dat is mooi, dachten wij..
Maar…. het museum blijkt gesloten en er zijn filmopnames aan de gang, dat is nou jammer.
We kunnen ook niet bij de stormansgärden komen.
Wel wat informatie hierover: Deze langgevelboerderij is maar liefst 34 mtr. Lang en 10 mtr breed. Er zijn dubbele muren, wat heel bijzonder was in de ijzertijd.
Hierin was zowel het woonhuis als de stal.
Er woonde een chief ( soort hoofdman ) met zijn gezin en onderdanen. ( personeel)
We vertrekken naar Byrums Sandvik

We willen de wandeling doen bij Byrums Sandvik. We wachten even een regenbui af en lopen dan de korte maar zeer mooie route over en langs de Raukar.
Deze leisteen is zo ontstaan door de zee, zie mijn verslag vrijdag 17 augustus.

Morgen willen we aankomen bij de brug in Färjestaden, dus rijden we richting het zuiden en overnachten in Borgholm bij het zomerpaleis van de koning.

Het weer, regen, motregen later half bewolkt en zon. 21 gr.