van Borgholm, Öland naar Mönsterås - Reisverslag uit Mönsterås, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu van Borgholm, Öland naar Mönsterås - Reisverslag uit Mönsterås, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

van Borgholm, Öland naar Mönsterås

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

25 Augustus 2018 | Zweden, Mönsterås

Dinsdag 21 augustus
Sjef maakte vannacht een mooie foto van kasteelruïne Borgholm.
Het stormt deze nacht, en niet zo’n beetje ook.

We verlaten vandaag het eiland Öland, en rijden in noordelijke richting. Onze eerste stop in Zweden is bij het historisch stadje Pataholm. Slechts enkele huizen, een dorpspomp, maar wel marktrechten.
Pataholm is zeer welvarend geweest rond 1870 vanwege een zeer slimme handelaar. Hij verhandelde niet alleen allerlei zaken maar maakte in Pataholm een kuuroord.
Hier kon men baden in: bronwater, warm water, koud water, klei en dennennaalden bedekking. Hij schreef aan de bron op de binnenplaats van zijn herberg een heilzame werking toe en de gasten stroomde binnen. Iedereen profiteerde financieel hiervan.

We rijden een alternatieve route en komen langs Strömsrum kastel. Niet een kasteel zoals je denkt maar een zeer grote boerderij met een landhuis als woning, wat dan “kastel” genoemd mag worden.

Net voor Mönsterås stoppen we bij een kloosterruïne. Hier was een klooster met ziekenhuis en kerk gebouwd in 1479. Deze werd gerund door christelijke monniken.
Rijke mensen geloofde dat zij een plaats in het paradijs konden kopen door giften en goederen te schenken aan de monniken.
De monniken kregen hierdoor zelfs land toegewezen. In 1520 tijdens de reformatie mochten de christenen zich niet meer inzetten voor hun naaste.
Van toen af aan had de koning zeggenschap over alle instellingen en liet het klooster met al zijn goede bedoelingen in verval raken.

Sjef bekijkt één van de opstellingen achter een raam, ik druk op een knopje en gelijk begint een Zweedse stem uitleg te geven. Nou die Sjef die schrikt zich dus letterlijk een hoedje en ik kom niet meer bij.

We willen naar de grafheuvels behorend bij de ruïne gaan kijken, maar raken verstrikt in het riet wat nog niet helemaal weggemaaid is, dus we draaien om.

In het centrum van Mönsterås halen we informatie over deze omgeving.
We raken in gesprek met een Zweed (de meeste zijn niet in voor een praatje) hij vertelde verschillende keren in Nederland geweest te zijn. Het viel hem op dat de Nederlanders erg gejaagd zijn, ook buiten de steden. Hij was in Oost Nederland, de omgeving was rustiger, de bevolking niet. Een goede feedback…

We rijden terug naar de ruïne en overnachten hier op de parkeerplaats.

Het weer; zon, half bewolkt 23 gr.