van Ronneby naar Karlskrona - Reisverslag uit Karlskrona, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu van Ronneby naar Karlskrona - Reisverslag uit Karlskrona, Zweden van Jeanne en Sjef Kasteren - WaarBenJij.nu

van Ronneby naar Karlskrona

Door: Jeanne

Blijf op de hoogte en volg Jeanne en Sjef

26 Juli 2018 | Zweden, Karlskrona

Zaterdag 21 juli

Vandaag wasdag, boodschappen doen en zwemmen in de zee.

Geen foto’s vandaag.

Het weer: zon erg warme wind, 29 gr.

Zondag 22 juli
Slechts 28 km verderop en we zijn in Karlskrona.
We vinden een camperplaats op een grote parkeerplaats ongeveer 2 km van het centrum.
Eerst halen we informatie bij tourist information.
Karlskrona ligt op het eiland Trossö, in een gebied wat bestaat uit 31 eilandjes.
Een stadsplattegrond met stadswandeling voert langs verschillende high-lights.
Karlskrona is in het verleden een marine basis geweest. Het noordelijk deel van Karlskrona was een marine basis en was streng gescheiden van de burgerbevolking in het zuidelijk deel van de stad.
Op het marine terrein werd in 1685 een houten kerk gebouwd en deze is nog origineel.
Deze kerk was bedoeld om later ergens anders op te bouwen, tijdelijk dus, maar deze staat er nog steeds, het is de grootste houten kerk van Zweden.
Net voor de kerk staat een klein bronzen beeldje van Nils Holgersson, wie kent deze serie nog?
300 jaar lang is Karlskrona een marine basis geweest tot 1993.
Vanaf 1998 staat de marinehaven op de World Unescolijst.

In 1699 wilde men een zeer grote kerk bouwen, vlakbij het marine complex echter het geld raakte voortijdig op ( door de oorlog met Noorwegen) en het bleef alleen bij de klokkentoren. De mariniers gebruikte de klok om hun werktijden op te zien.

Op het stadsplein “Stortorget” staat zowel de Fredrikskyrkan, Trefadighetskyrkan als het raadhuis, drie zeer imposante gebouwen.

Avonds na het eten fietsen we naar de andere kant van de stad en tevens het eiland om af te koelen, er is meer wind en het is frisser.

Ook wij houden het nieuws bij en lezen dat er meer dan 50 branden woeden in midden en noord Zweden.
Omdat we in het zuiden aan de kust verblijven, krijgen we er hier weinig van mee.
Wanneer we op een camping staan, gaat het er natuurlijk over met de Zweedse mensen, iedereen is uiteraard betrokken.
Het weer; erg warm 28 gr.

• 26 Juli 2018 - 09:50

Jeanne Van Kasteren :

Tijdens het bijwerken van de blog werd alles onderbroken omdat er werkzaamheden zijn bij de beheerder waarbenjijnu.
    Ik probeer het vandaag later nog eens.
    Ik fiets hiervoor naar het VVV.
    Mocht het nog niet lukken dan over een paar dagen weer.
    Groetjes Jeanne

• 26 Juli 2018 - 15:12

Ankie Kingma:

Beste Jeanne en Sjef,
    Dank voor je verslag en de mooie fotos.
    Lees het wel, maar kan zelf niet goed op de pc. Thia gehad, veel rusten.
    Rolf heeft deze reactie getypt.
    Fijn dat jullie het zo goed maken.
    Mooie reis verder en het is hier hittegolf van 37 graden.
    Groetjes,

Ankie